5 seconde regel – overtuig, anders is de klant weer weg

De 5 seconde regel is een food rule . Het houdt in het kort is dat indien voedsel op de grond is gevallen, nog veilig gegeten kan worden indien het binnen 5vijf seconde wordt opgepakt. Naast het magische getal 7, bestaat er kennelijk ook een magisch getal 5. Op de website van het amerikaanse internet consultancy bedrijf Palmer Web Marketing vond ik een blogpost over een andere 5 seconds rule. Wat gaat er door het hoofd van een websitebezoeker in de eerste vijf seconde nadat hij op je website is geland? 1e seconde: indruk De eerste indruk vormt direct het oordeel van de website. Wat zie je als eerste: header image, logo, navigatie, advertentie? Gedurende het laden van de pagina beoordeelt de websitebezoeker onbewust de site, gebaseerd op het webdesign. De stelling is dat de gemiddelde websitebezoeker geen verstand heeft van wat een goed webdesign inhoudt, maar ze herkennen wel slecht ontworpen sites! Slecht ontworpen sites krijgen het predicaat onbetrouwbaar. Hoe kan een onbetrouwbaar ogende site goede producten en diensten leveren? 2e seconde: definitie Hier oordeelt de sitebezoeker over “wie ben je en wat heb je te bieden”? Is het duidelijk wat de bedoeling van de website is en hoe deze zich in het aanbod onderscheidt van andere sites? Alle landingspagina’s dienen die unieke waarde duidelijk te maken, niet wat je verkoopt. 3e seconde: relevantie Relevantie leidt tot conversie. Vindt de sitebezoeker in zijn zoektocht op jouw landingspagina waar hij op zoek naar was? Worden de verwachtingen waar gemaakt? Niks is vervelender indien je via een linkverwijzing of Google op een site terecht komt die je de beloofde informatie niet biedt. 4e seconde: het ‘haakje’ Dit is voor iedere bezoeker weer anders, afhankelijk van waar hij op zoek naar is. Een goede website is ingericht op basis van een conversie funnel; het ideale klikpad naar de actie. Dit ideale klikpad zal hij alleen afleggen als het duidelijk is dat wat hij dacht te vinden ook wordt aangeboden. Dit kan gaan om het terugvinden van die ene unieke aanbieding, de oplossing voor een probleem, mooie productshots van een langgekoesterde aankoop etc. 5e seconde: de actie Hier is de sitebezoeker klaar om over te gaan tot de aankoop, het boeken van een weekendje weg of download van een brochure. Niks mag aan duidelijkheid te wensen over laten wat er van hem verlangd wordt. Er wordt wel gesproken over de MIA: the Most Important Action. Een soort mother of all call-to-action. Probeer het zelf uit! Probeer deze 5 seconde regel zelf eens uit. En dan het liefst bij een site die je wel kent, maar niet regelmatig bezoekt. Als voorbeeld heb ik de website van Center Parcs eens uitgeprobeerd en volgens mij werkt het! Houd er rekening mee dat sitebezoekers het onwenselijk vinden tijd te besteden op een teleurstellende website, want ze hebben wel wat beters te doen. Zoals het bezoeken van die mooie site van je concurrent.

Lees het hele bericht:
5 seconde regel – overtuig, anders is de klant weer weg

Leave a Comment