Forrester analyst Victoria Bracewell Lewis rapport over haar voorspellingen over de online bestedingen van consumenten in West-Europa en Nederland. In West-Europa hebben consumenten in 2008 voor 71 miljard euro aan producten online gekocht. De Nederlandse consument was goed voor bijna 5 miljard euro. Voor Nederland voorspelt Forrester een omzet van 8 miljard in 2014. Ongeveer een 5 miljoen Nederlanders koopt online. De voorspelling is dat in 2014 het aantal Nederlandse online-kopers gestegen is tot 10 miljoen; een verdubbeling dus in 6 jaar tijd. Online bestedingen West-Europa In West-Europa kopen 136 miljoen mensen regelmatig online (37% van alle volwassenen). In 2000 lag dit op nog op 15%. De voorspelling is dat in 2014 54% van de Westeuropeanen online zal kopen. Online bestedingen Nederland Forrester stelt dat de Nederlandse online retailmarkt volwassen is, omdat meer dan de helft van de volwassenen hier online kopen. De populairste producten zijn: boeken vakantiereizen evenementenkaartjes kleding In West-Europa staat kleding op de derde plaats. Wat veroorzaakt die groei? Met name noemt Forrester de goede naam van postorderbedrijven, de hoge bevolkingsdichtheid, het grote aantal betalingsmogelijkheden en het bovengemiddelde vertrouwen in de veiligheid van online betalingen. Conclusies De groei in online retail lijkt zich de komende jaren voort te zetten dankzij een een groeiend aantal online shoppers. Deze online shoppers zijn ook minder gevoelig voor tijden van economische recessie.
Lees het hele bericht:
Online retail groeit gestaag in West-Europa en Nederland