Social Media hulpmiddelen voor ecommerce

Op een van mijn favoriete ecommerce weblogs stond een interessant lijstje met de top 10 meest belangrijke social media/web 2.0 middelen die conversieverbeterend werken. De volgorde is dus dat de bovenste het meest effectief is. Het onderstaande lijstje is een samenvatting van het volledige bericht. Customer Reviews : diverse onderzoeken tonen aan dat reviews klanten aantrekken, ze verbeteren de klanttevredenheid en ze stimuleren de bereidheid tot aankoop. Shopping Widgets : widgets zijn kleine stukjes ‘website’ met specifieke functionaliteit die het bijzonder makkelijk maken ze te plaatsen in andere websites. De investering is laag en je realiseert direct en snel nieuwe verkooppunten. Questons & Answers : indien de beantwoording van de vragen op de productpagina is geplaatst, is het aannemelijk dat de relevantie en de kwaliteit van het antwoord hoog is. Je mag een een beter antwoord verwachten van een gebruiker van het product dan van de klantenservice die het product misschien niet eens gebruikt. Twitter : als alternatief voor Question & Answers op de productpagina kan Twitter worden ingezet voor de conversatie met de klanten. Het is snel, effectief en ideaal voor mond-tot-mond reclame. Twitter conversaties kunnen daardoor ook van toegevoegde waarde zijn als de op de website gepubliceerd worden. Je kunt uiteraard ook Twitter inzetten voor het verspreiden van verkoopacties. User Generated Cross sell and Photos : door de participatie op de website van websitebezoekers stijgt de geloofwaardigheid van het aanbod. Dit geldt natuurlijk met name voor kleding, brillen, interieur, cosmetica. Hierdoor wordt ook de cross sell gestimuleerd. Facebook pages : Afhankelijk van de populariteit van het merk. Het is de ideale plek voor het ontwikkelen van een community van merkfanaten. Er zijn voorbeelden dat een shop widget op Facebook is geplaatsts. Steeds meer merken ontdekken Facebook als een conversatieplaats met hun ‘fans’. Zie bijvoorbeeld www.facebook.com/vw , van Volkswagen dus….. Co-browsing : wellicht nog niet het meest effectieve middel om de verkoop te stimuleren, maar kan in de toekomst een prominentere rol gaan spelen zodra de adoptie van social commerce zich verder heeft ontwikkeld. Social Widgets on your site : dit middel is in te zetten als de verkoop van je producten met name komt uit mond-tot-mond reclame of sterk afhankelijk is van een zeer specifieke community van gebruikers. Het verbinden van gelijkgestemden werkt niet voor alle soorten producten. Retail blogging : hiermee kan indirect de online verkoop worden gestimuleerd. Een ‘kijkje’ in de keuken biedt transparantie en verhoging van loyaliteit. Verder is het een mogelijkheid tot branding. Video sharing : het plaatsen van productvideo’s op videosharing sites levert een extra mogelijkheid op om gevonden te worden. Tevens kan het een daling opleveren van het aantal retouren omdat de verwachtingen rondom het gebruik van het product goed kunnen worden geschetst. Conclusie Het web wordt steeds socialer. De interactie tussen websitebezoekers wordt daardoor van een steeds grotere waarde voor de webwinkelhouder. Het is een logische stap om minstens na te denken welke social commerce middelen goed zouden helpen. Ter overdenking hierbij nog een waardevolle presentatie over de strategie en inzet van social media http://www.toprankblog.com/2009/08/social-media-roadmap-tips/ .

Lees het hele bericht:
Social Media hulpmiddelen voor ecommerce

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *