De toekomst van multichannel shopping

Via LinkedIn kwam ik een onderzoek van CapGemini tegen die het beeld schetst van de ontwikkeling van multichannel shopping. De afgelopen 10 jaar is de retailomgeving, mede door de jaarlijkse groei van 50% van het online kanaal, enorm veranderd. Het ziet er ook naar uit dat de ontwikkelingen in retail de komende jaren nog sneller zullen veranderen, vanwege het feit dat nieuwe generaties opstaan met een heel ander informatie- en aankoopgedrag dan het traditionele. Het onderzoek van CapGemini geeft een beeld van de multichannel benadering die aansluit bij de nieuwe ontwikkelingen. Highlights De uitdagingen met betrekking tot kanaalontwikkeling op een rijtje: consumenten tonen een verhoogde behoefte naar nieuwe technologieen consumenten verwachten via meerdere kanalen hun aankopen te kunnen doen of informatie te kunnen halen consumenten besteden meer tijd aan het proces van het invullen van hun behoefte en het keuzeproces consumenten eisen 1-op-1 bediend te worden Generation Z (de huidige 8 – 15 jarigen) zullen een belangrijke consument worden serviceverlening wordt steeds belangrijken duurzaamheid zal steeds meer de aandacht opeisen Verdere highlights duiden erop dat de consument veeleisender wordt en gerichter bediend wil worden. De rol van de winkel wordt meer van exeperimenteelkarakter en minder transactiegericht. De rol van mobiel De rol van het mobiele kanaal stijgt in een nog sneller tempo dan het specifieke online kanaal (wat overigens natuurlijk ook heel goed mobiel kan zijn). Het gebruik van mobiel is gericht op: transacties informatiemiddel onmiskenbaar als verkoopkanaal Conclusie In welke kanaal de verkoop maar ook plaats vindt; ieder kanaal heeft zijn eigen rol met betrekking tot de verkopen in het algemeen. Ieder kanaal zal in de toekomst zijn eigen karakter hebben, hierdoor zal de retailer een strategie en een roadmap moeten ontwikkelen om hier op in te spelen. Dit is een absolute noodzaak. Voor ieder kanaal zal een propositie ontwikkeld moeten worden met de bijbehorende technische middelen. Het gehele document Vanwege copyright vraag ik je via de website van IntoRetail je contactgegevens achter te laten om zodoende via de mail een downloadlink toegestuurd te krijgen. Anders kun je het ook hier ‘downen’.

Lees het hele bericht:
De toekomst van multichannel shopping

Leave a Reply