Mailorder Solutions bij Thuiswinkel Update 2009 en in Twinkle 100

29 september 2009: De 5e editie van de Thuiswinkel Update Beurs vond plaats in DeFabrique te Utrecht. Dat het veel mensen uit de e-commerce wereld heeft aangetrokken blijkt wel uit het feit dat alle 500 beschikbare plaatsen geheel bezet waren. Mailorder Solutions was aanwezig op het middagprogramma met haar CEO’s en Online Marketing Team . Kick Off Na een prima lunch verzorgde Thuiswinkel Waarborg Voorzitter Ed Nijpels de Kick-Off  voor het middagprogramma. Hierin wist hij kort maar bondig te vertellen dat het goed gaat met de e-commerce branche: een stijging van 19% vorig jaar en de verwachting is dat we dit jaar stijgen met 20 tot 25%. Thuiswinkel Waarborg wil zich overigens verder benadrukken met kwaliteit en betrouwbaarheid, de label moet dé bron zijn van vertrouwen bij de consument. Thuiswinkel Waarborg wil dit gaan realiseren door onder ander strengere controles uit te voeren bij hun leden. Ben Tiggelaar en VeranderManagament Daarna liet hij het woord al gauw over aan de uiterst enthousiaste Ben Tiggelaar , die het gehele publiek voor zich wist te winnen. Met een spectaculaire presentatie benadrukte Ben dat de groei en innovatie van een bedrijf alleen waargemaakt kan worden met het juiste gedrag van mensen, klanten en medewerkers. Met de juiste inzet van verandermanagament kan dit daadwerkelijk waar worden gemaakt, echter is dit makkelijker gezegd dan gedaan omdat nog altijd 95% van het gedrag binnen een bedrijf voortvloeit uit routine en expertise, men is dus bang om daadwerkelijk stappen te ondernemen. Daarna legt hij uit hoe dit in 5 stappen kan: Analyse: Op welke manier spelen mensen binnen en buiten het bedrijf een rol? Urgentie: Pak kansen die pas later van toepassing lijken te zijn, haal er motivatie uit! Bepaal je koers: Ben gebruikt heel mooi DJ TIESTO als voorbeeld. Tiesto ‘analyseert’ de veranderingen van sfeer en gedrag van mensen op zijn muziek en kan hieruit zijn ultieme playlists maken. Daarnaast benadrukt Ben dat een bedrijf het ’simpel’ moet houden, zodat zowel de medewerkers als klanten het concept van een bedrijf echt goed begrijpen. Een mooi voorbeeld is dan ook het ‘7 zekerhedenplan’ van supermarkt Jumbo; iets dat zowel medewerkers als klanten begrijpen. Momenten van de waarheid Als je er als eerste bij wil zijn, moet je ook durven en agressief, gemotiveerd en met zelfvertrouwen de markt benaderen. Met een heel mooi voorbeeld van een War Dance van Rugby Team New Zealand Beter, beter, beter. Een bedrijf is nooit uitgegroeid. Zit je als bedrijf in een dip, dan is het de taak om jezelf opnieuw uit te vinden! Sessies De 4 achtereenvolgende spreeksessies waren verdeeld onder 5 categorieën, te weten Travel, Financial, Onlineretail, Multichannel, Marketing & Expert. Helaas konden we niet bij elke sessie aanwezig zijn maar we kunnen altijd onze bevindingen van ons bezochte sessies met jullie delen. SEO voor Webshops door Menno Flikkema Zeer interessant voor ons en elke marketeer met een webwinkel was  ‘SEO voor Webshop’ door Menno Flikkema, waarin nog interessante feitjes naar voren kwamen. Kennelijk weet bijvoorbeeld nog lang niet iedereen wat een Browser is (zie de post van Wouter de Rijk ), vertrouwen 79% van ondervraagden blindelings op de zoekresultaten van Google en ziet 75% het verschil niet tussen een advertentie of een organische resultaat (in de linkerrij van de zoekresultaten). Ook kwam de nieuwe functie van de webmasters tool van Google (anchor teksten in snippets) ter sprake. Daarnaast werden we met de neus op de feiten gedrukt dat de top 3 van een zoekresultaat toch echt de belangrijkste zijn, met name sinds Google na deze resultaten nu ook afbeeldingen plaatst in de zoekresultaten. Menno gaf daarna nog een mooi overzicht van de kern van SEO, met daarbij een eigen invulling: Technology (Quick Wins, omdat je snel kan scoren met het technisch goed opzetten van een website) Content (Time Conserving but Necessary) Authoriteit (Consistently Content, Patience, Good Neighborhood, [dus een goede linkbuilding]) Maar wat ons  online marketing team helemaal van onze stoel deed springen, is het feit dat Menno onze eigen Jamie Oliver Shop van Fonq gebruikte als voorbeeld van een site met goede content. Heel cool! Social Brands door Steven Kraal Steven Kraal had een presentatie over Netlog klaarliggen. Het eerste gedeelte ging voornamelijk (naar ons idee iets te veel) over feiten en cijfers van Netlog zelf, en het tweede wat meer interessante gedeelte ging over de mogelijkheden om jezelf als Brand neer te zitten binnen Netlog. Erg interessant, zeker als je doelgroep bestaat uit een wat jonger publiek. Wehkamp: A Brand new Future door Alexander van Slooten Het is natuurlijk altijd interessant om een succesverhaal van een grote webretailer als Wehkamp aan te horen, je kan hier hoe dan ook altijd inspiratie uit opdoen. Vooral mooi om te zien was hoe de webwinkel, na een enorme metamorfose (dat 3 maanden duurde),  in de loop van de jaren het grootste aandeel verkreeg in de totale omzet van Wehkamp. Alexander geeft verder aan hoe persoonlijkheid, gemak, en authenticiteit de spil voor Wehkamp vormen. Daarnaast leunt Wehkamp erg op haar productassortiment binnen de branches Fashion, Hardware en Living. Ook heel interessant was m.wehkamp.nl, de mobiele versie van de webshop. Volgens Alexander beginnen er aardig wat conversies te komen en heeft Wehkamp een goede stap gezet (als eerste echt goede winkel) richting mobielie e-commerce. Naast deze mobiele ontwikkelingen benadrukt Alexander het belang van online gemak met vrienden/familie, de conversieverhoging d.m.v Buddy Co-browsing (samen tegelijk online shoppen met vrienden/familie), de uitstekend werkende Sanne (applicatie waarbij klanten hun vragen kunnen stellen aan een computer-vrouw)waar veel gebruik van wordt gemaakt, 3D Webshopping in de toekomst en de inzet van Real Time Apps, waarmee mensen met hun webcam hun kleding online kunnen passen of hun eigen interieur kunnen samenstellen. Goede presentatie waarbij veel gebruik werd gemaakt van video’s, wat helaas werd gehinderd door het gebrek aan geluid door een technische fout. Affiliatemarketing door Sharmany Smet Goede presentatie van Sharmany Smet, met name gericht voor beginnende online retailers. De basis van affiliatemarketing werd hier goed gepresenteerd en was bovendien een goede opfrisser voor elke huidige affiliate/adverteerder. Twinkle Top 100 Bij deze afterparty vond de onthulling plaats van de top 100. Patrick Kerssemakers, Commercieel directeur van Mailorder Solutions, werd tot onze verrassing als eerste opgeroepen op het podium door Marieke Verdonk, hoofdredacteur bij de Twinkle Magazine . Patrick legde kort het succes van Mailorder Solutions uit en daarbij de overname van Fonq.nl, wat ons tot een verdubbeling van de omzet moet gaan leiden volgend jaar. Mailorder Solutions eindigt dit jaar op de 93e plaats. Bekijk de de top 10 van de Twinkle top 100 op Twinkle . Conclusie Al met al was de Thuiswinkel Waarborg opnieuw leerzaam.  Wat technische foutjes hier en daar bederven de overall experience, zeker als je het volle pond moet betalen, maar toch is het zeker een aanrader voor elke Online Marketeer om deze beurs te gaan bezoeken; er is voor iedereen wat wils en het is bovendien een leuke ervaring. Je kan er als bedrijf heel wat inspiratie mee opdoen! Hou goed de website in de gaten van Thuiswinkel Update, hier zullen waarschijnlijk de presentaties online komen te staan.

Lees het hele bericht:
Mailorder Solutions bij Thuiswinkel Update 2009 en in Twinkle 100

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *