To tweet or not to tweet…. the Social Commerce Summit ‘09 in London

Woensdag 7 oktober was in het Shakespeare theater “The Globe” in Londen, de tweede Social Commerce Summit , georganiseerd door Bazaarvoice. Met een divers programma aan gevestigde namen uit de “social” markt, zoals Ze Frank , inspiratie van James Caan (een van de Dragons uit BBC’s Dragons Den) en met medewerkers/klanten van Bazaarvoice werd er een dag aangeboden waarin de huidige staat van social commerce in Engeland en omstreken werd toegelicht. SCS 2009 London Social commerce is, zoals werd verkondigd, een verlengstuk van sociaal online gedrag. Het inzetten van sociale tools (zoals reviews waar Bazaarvoice mee groot geworden is), als de awareness dat e-retailers zich in een sociale omgeving bevinden waarin het aangaan van de conversatie belangrijk is, is onontkoombaar in de toekomst waar bedrijven/merken met klanten te maken hebben. Ze Frank, een serial social ondernemer met diverse succesverhalen, en David Rowan (de “Chris Anderson” van de nieuw geïntroduceerde Britse versie van Wired Magazine) hebben de aanwezigen in een Picnic-waardig verhaal er weer op gewezen hoe ver social networking kan gaan. Beide wisten aannemelijk te maken dat de vertaalslag van early adopter-gedrag naar algemeen geaccepteerd online sociaal gedrag niet ver  weg is en dat bedrijven hierop moeten anticiperen. ’s Middags bespraken enkele executives van Bazaarvoice en hun klanten onder andere de product roadmap, succesvolle implementaties en hoe de implementaties ook meetbaar gemaakt konden worden; met name interessant voor (potentiële) klanten. Ian Jindal van Internet Retailing sloot de dag af met een verhaal over epiphenomenology (ben er nog steeds niet achter wat het precies is), en augmented reality. Zijn nieuwe KPI om social commerce meetbaar te maken, “Profit per Engagement”, was voor mij achteraf het meest inspirerend, en zet aan tot denken. Of het daadwerkelijk zo meetbaar is; ik denk het niet. Maar in ieder geval dwingt het je tot een ROI denken over social commerce, in plaats van het onderbuikgevoel dat je er nog wel eens naast kunt zitten. Wat uiteindelijk James Caan er deed… ik ben er nog steeds niet achter. Ja, inspirerend en leuk om zo’n serial entrepreneurs’ verhaal in levende lijve te horen, maar… vragen over het gebruik maken van kennis van “the crowd” waren te ver van zijn bed. Wie weet dat hij ook geleerd heeft van de summit! Algehele conclusie, op basis van meerdere sprekers: bedrijven hebben “customer oxygen” nodig; customer centric retailing waarbij het niet altijd meer om het product gaat, maar om hoe klanten tegen producten en je merk aankijken. Klantgegenereerde content (zowel reviews, blogpost, ‘buzz’ als echte UGC product data) zal een belangrijke bijdrage leveren aan omzet naast de basis leverancierscontent. Klanten zullen, zo werd de gehele dag verkondigd, door hun gedrag de Haarlemmerolie worden van e-retail. En, om Shakespeare quoten: to tweet or not to tweet, that will remain the question. #SCS09

Lees het hele bericht:
To tweet or not to tweet…. the Social Commerce Summit ‘09 in London

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *