Email marketing werkt nog steeds

Niet dat ik ooit getwijfeld heb aan e-mailmarketing hoor. Maar voor degene die denken dat e-mailmarketing iets uit de prehistorie is, en het in deze tijd met al het twitter en ander web 2.0-geweld geen aandacht meer verdient, heeft het toch echt mis. Hier een praktijkvoorbeeld van de op dit moment nog steeds lopende actie bij eiwitpoeder.nl! (15 okt ‘09) Nieuwe site Zoals eerder vermeld, en nu moet toch iedereen die dit blog volgt het toch echt wel weten ;-P , eiwitpoeder.nl heeft een nieuwe site. De site is 2 Oktober live gegaan, en heb deze eerst een weekje laten draaien om te kijken of er geen “rare dingen” naar boven kwamen voordat ik de mailcampagne zou versturen. Alles ging in de testweek op rolletjes dus tijd om de 12e de e-mailcampagne te versturen. Urgentie in combinatie met een leuke aanbieding In het verleden heb ik me erg verdiept in e-mailmarketing, en het interesseert me nog steeds. Zodoende heb ik wat stof van mijn cursusmateriaal (Mass Control 2.0 van Frank Kern) afgeblazen en heb ik een aantal mails opgesteld welke ik zou versturen. Het idee achter mijn mails komt erop neer dat je de klant bedankt voor het feit dat ze “trouwe klant” zijn bij onze shop en dat we ze daarom een extra-tje willen geven. Dit komt een stuk vriendelijker over als “Koop product X nu met korting”. Dat vind ik zelf ook wat te opdringerig en ik ben voor dat soort e-mails ook wel een beetje “blind” geworden. Ik denk met mij een hoop mensen. Als er lezers zijn die de exacte mails willen zien welke ik verstuurd heb, dan hoor ik het graag door bv een reactie te geven op deze post. Wellicht post ik ze er dan bij. Dit heeft voor mij gewerkt, dus misschien werkt het ook wel voor jouw. In mijn voorbeeld leek het mij een goed idee om 4 dagen korting te geven, en er zo een beetje urgentie aan toe te voegen. De counter op de productpagina’s geven het geheel nog wat extra’s. (Als je deze blogpost vandaag (15 okt) leest kun je dit nog even meepikken) Anders hieronder een image van hoe dit eruit ziet. Creeer urgentie bij je aanbiedingen Ik heb 2 mails verstuurd: De eerste mail is verstuurd om precies 12 uur s’avonds, in de nacht van Zondag op Maandag met als titel “, BEDANKT!” Ik heb tevens gisterenavond (14 okt ‘09) nog een mail verstuurd met de titel “, LAATSTE HERINNERING”. Op beide mails een fantastische Respons! De titel van een mailbericht is natuurlijk erg belangrijk, het bepaald of je klant de mail wel of niet opent. Door bedankt toe te voegen aan je titel heeft je klant zoiets van: Bedankt? Bedankt waarvoor? wordt nieuwsgierig en opent de mail. Door laatste herinnering als onderwerp te gebruiken krijg je een beetje hetzelfde effect. Onbewust heeft een klant zoiets van, hmmm laatste herinnering, misschien is het wel belangrijk. Vaak wordt er ook nog eens geassocieerd met betalingen en rekeningen die nog niet voldaan zijn. Belangrijk dus. Dit soort dingen verzin ik zelf niet, zo slim ben ik niet. Heb me zoals gezegd in het verleden flink verdiept in mail- en infomarketing. Aanraders voor dit onderwerp zijn Frank Kern en John Reese . (oo ja, die domeinnamen heb ik natuurlijk zelf ooit eens geclaimd ) Wat levert het op? Ten eerste hebben we ons zelf weer helemaal op de kaart gezet en weten al onze klanten van het bestaan van onze nieuwe site af. (onbetaalbaar) Mailings deden we trouwens in het verleden zelden, maar met de resultaten die nu behaald zijn is het niet verwonderlijk dat we toch eens per maand een leuke nieuwsbrief gaan versturen. (waar onze klanten ook daadwerkelijk wat aan hebben) Denk dat het idee toch altijd moet blijven om de klanten blij te maken. Kruip in de huid van de klant en ga na wat je nu graag zou willen krijgen voor een aanbieding. Met 15% korting op onze best lopende producten en de wijze waarop er besteld is zijn we blijkbaar deze keer met vlag en wimpel geslaagd in het blij maken van onze klant. Een analytics screenshot zegt meer als duizend woorden. Zonder echt al te veel informatie weg te geven over exacte omzetten, kan ik wel zeggen dat deze mailing in vier dagen nu ruim 10.000 euro extra omzet heeft gegenereerd! Dus bovenop normale bestellingen. Toch niet vervelend. Ook de conversie is sterk toegenomen, dit maakt van mij een blije dude. Het is voor mij eeb bevestiging dat de shop nu zeer geslaagd is, en na een aantal weken hard werken is dat ook wel eens tof. Over afgelopen 4 dagen een gemiddeld percentage van 5,11% met als uitschieter vandaag (15 okt) met 7,03% op dit moment. Zowel eiwitpoeder.nl als e-mailmarketing are here to stay. Na een beetje een moeizame zomer zijn we sinds een week dus weer helemaal terug, en harder dan ooit ;-P Veel succes met het schrijven van goede mailings naar je klanten! Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met betrekking tot mailings. Mijn volgende post zal gaan over het tracken van de resultaten van de gestuurde e-mails in combinatie met Analytics, Magento en Mailing Managers.

Lees het hele bericht:
Email marketing werkt nog steeds

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *