Tien tips voor de feestdagen

De dagen worden korter en de pepernoten liggen al in de winkel. Hoog tijd om na te denken over de feestdagen en uw webwinkel hierop voor te bereiden. Tien tips om het meeste uit de feestdagen te halen. 1.        Gratis is het toverwoord Geef kleine producten als extraatje bij een bestelling, eventueel vanaf een bepaald te besteden bedrag. Dit kan het voor de consument erg aantrekkelijk maken om juist voor uw webwinkel te kiezen, of net dat beetje extra uit te geven. Te denken valt ook aan leuke acties toegespitst op de feestdagen, zoals gratis cadeauverpakkingen of kerstversieringen bij een bestelling. 2.        Verbeter uw vindbaarheid en pas advertenties aan Optimaliseer  uw vindbaarheid op het internet. Verwerk de feestdagen in de teksten op uw site en zorg dat u makkelijk vindbaar bent op zoekwoorden als kerstcadeaus, sinterklaasgeschenken of kerstmis. Denk ook aan uw AdWords campagnes. Verkoopt u sieraden? Dan kan een verschijning van uw advertentie bij zoekwoorden als ‘kerstcadeau voor vrouwen’ bijvoorbeeld heel veel opleveren. 3.        Geef uw bezoekers het kerstgevoel Roep de associatie op met de feestdagen door aanpassingen aan het uiterlijk van uw webwinkel. Pas kleuren en afbeeldingen aan en geef bezoekers zo het gevoel bij u aan het juiste adres te zijn voor de jaarlijkse decemberinkopen. Overdrijf het echter niet, want ‘overdaad schaadt’ en ‘less is more’. 4.        Zet Social Media in als marketingmiddel Niet alleen belangrijk in de aanloop naar de feestdagen maar in deze tijd wellicht wat extra aandacht waard is het opschroeven van uw bezoekersaantal door het gebruik van social media. Gebruik uw Hyves of Facebook account om af en toe nonchalant het adres van uw webshop te laten vallen. Neem deel in online fora en geef tips voor kerstcadeaus binnen uw online netwerk.  News travels fast op het internet en het loont om positieve berichten over uw bedrijf in de omloop te brengen. 5.        Wees goed bevoorraad Wanneer uw voorraden op raken tijdens de drukke decembermaand kan dit u veel klanten kosten. Consumenten willen immers liever niet te lang wachten op hun bestelling en het risico lopen op pakjesavond of rond de kersttafel met lege handen te staan. Gebruik uw verkoopcijfers van vorig jaar om een inschatting te kunnen maken van welke producten het wel eens goed kunnen gaan doen en hoeveel voorraden uw ongeveer nodig zal hebben. 6.        Attendeer uw klanten op uw bestaan Heeft u een mailinglist met e-mailadressen van klanten? Stuur deze dan een op de feestdagen toegespitste nieuwsbrief waarin u hen op de hoogte brengt van wat u te bieden heeft. Vertel over speciale acties voor de feestdagen en geef tips voor leuke cadeaus die u verkoopt. 7.        Voorkom filevorming Denk ook aan de technische kant van het verhaal. Zorg dat uw website de extra bezoekers aan kan en uw webshop ook bij drukte op rolletjes blijft lopen. Probeer een inschatting te maken van de bezoekers die u verwacht en pas uw capaciteit hierop aan. Extra server capaciteit kost soms wat extra maar is in dit geval een goede investering. 8.          Doe de test Wees uw eigen proefkonijn en test uw website. Loopt alles goed en hoe gemakkelijk is het om een product te bestellen? Let op verbeterpunten die u tegenkomt en vraag ook feedback van anderen. Geef vrienden en familie bijvoorbeeld een klein budget om te spenderen op uw aan de feestdagen aangepaste website en vraag om hun ervaringen. 9.        Biedt cadeaubonnen aan Ideaal voor wie niet zo snel weet wat te geven en ook nog eens een manier om meer traffic en naamsbekendheid te genereren. De ontvanger van de bon brengt zo immers ook een bezoekje aan uw website. Cadeaubonnen zijn natuurlijk vooral populair tijdens de laatste dagen voor Kerst of Sinterklaas, maar zorg dat u ze nu al aanbiedt en de klant hiervan op de hoogte is. Dan komen consumenten ook bij u als de nood hoog is. 10.        It’s not over until it’s over Het seizoen houdt niet op na Tweede Kerstdag. Ook na de Kerst zijn veel consumenten nog steeds in de cadeausferen. Ook de periode tussen Kerst en Oud en Nieuw is een toptijd voor webwinkeliers en ook in de eerste dagen van het nieuwe jaar spendeert men gebruikelijk wat meer dan normaal. Spring hierop in met leuke Nieuwjaars aanbiedingen en leun nog niet voldaan achterover. Met deze tips zal het u zeker lukken om de decembermaand tot een succes te maken voor uw webwinkel. Heeft u nog aanvullingen en ideeën, ervaringen of commentaar? Schroom niet en laat het ons weten. Bron & auteur Auteur van dit artikel is gastblogger Manon Hoskam van www.webwinkelweblog.nl .

Lees het hele bericht:
Tien tips voor de feestdagen

Leave a Comment