Webwinkels en e-mailmarketing (deel 1): Kwaliteit vs. kwantiteit

Omdat de core business van een webwinkel zich voornamelijk online afspeelt is de logica naar online marketing sneller gemaakt dan naar traditionele offline methoden. Online marketing is erg breed, omdat het web veel mogelijkheden biedt. Een van deze online marketingtechnieken is e-mailmarketing. E-mailmarketing is van deze vormen zeer waarschijnlijk de vorm waarbij u niet alleen de meeste ROI heeft, maar ook een techniek waarvan de resultaten meetba ar te maken zijn. Daarom leggen we u in een reeks artikelen uit wat de combinatie van uw webwinkel en e-mailmarketing zo succesvol kan maken. Het doel van het inzetten van e-mailmarketing voor een webwinkel is om zoveel mogelijk traffic naar de webwinkel te krijgen en daarmee de conversie te verhogen. Daarbij is het de bedoeling  niet alleen traffic te hebben van nieuwe (unieke) bezoekers, maar ook naar bezoekers die uw website al vaker bezocht hebben of nog beter; bezoekers die al klant zijn. Vooral de laatste twee bezoekerscategoriën zijn voor  e-mailmarketing interessant, omdat deze bezoekers middels mailings makkelijk te bereiken zijn. Om e-mailmarketing uit te kunnen voeren heeft u een lijst aan adressen nodig waarnaar u uw mailing kan versturen. Er zijn nog steeds veel bedrijven die denken: Hoe groter de lijst, hoe beter. Maar het tegendeel is waar.  In plaats van het denken in grote lijsten kunt u beter gaan denken aan kwalitatieve hoogwaardige verzendlijsten. Een kwalitatief hoogwaardige verzendlijst houd in dat dit uw verzendlijst hoofdzakelijk bestaat uit ontvangers die daadwerkelijk wensen uw mailing te ontvangen, deze lezen en er eventueel naar handelen. U kunt namelijk best naar 1000 mensen een mailing sturen, maar als maar 700 ontvangers daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in uw mailing heeft u die resterende 300 ontvangers in feite zinloos een mailing gestuurd. Opt-in Middels een opt-in functie kunnen bezoekers aan uw webwinkel zich inschrijven voor uw nieuwsbrieven en mailings.  Opt-in houdt in dat de ontvang ervan een nieuwsbrief expliciet toestemming heeft gegeven om zijn of haar e-mailadres toe te voegen aan het adressenbestand ten behoeve van een mailing.  Na de invoering van de spamwet is het verplicht een dubbele opt-in functie te hebben. Dat wil zeggen dat nadat een persoon gebruik heeft gemaakt van de opt-in functie hij middels een bevestigingsmail zijn inschrijving nogmaals moet bevestigen. Het creëren van een kwalitatieve verzendlijst Om een kwalitatief hoogwaardige verzendlijst te krijgen zijn er een drietal aandachtspunten die we graag onder uw aandacht willen brengen: Plaats de opt-in functie op de webpagina’s van uw webshop die de meeste traffic hebben. Dat betekent echter niet dat er op uw andere webpagina’s geen opt-in functie mag staan. Let wel: dat het op de bezoeker niet ‘pushend’ overkomt. Plaats een opt-in functie bij het bestelformulier, waar mensen hun gegevens invullen. Hiermee vergroot u de kans dat klanten die al eens een product hebben gekocht, dit naar aanleiding van uw mailings nogmaals zullen doen, omdat ze zo op de hoogte kunnen worden gehouden van uw aanbiedingen en  productoverzicht. Deze subscribers zijn voor uw mailings dan een specifieke doelgroep binnen uw verzendlijst.  Let wel, dat u apart een vinkmogelijkheid moet maken voor ‘ja ik wil de nieuwsbrief ontvangen’. Deze kunt u het beste in de buurt van de plek zetten waar er bij een bestelling de algemene voorwaarden aangevinkt kan worden. De opt-in moet op uw webpagina opvallen om de aandacht van de bezoeker te krijgen. Dat wil niet zeggen dat het enorm opvallende kleuren moeten zijn. Patrick Kerssemakers van Mailorder Solutions schreef in 2009 een mooi en vooral handig artikel over het design van de opt-in banner. Een extra aandachtspunt waar u op moet letten is dat hoe meer informatie u van uw suscriber heeft, hoe beter u kunt segmenteren. Dat leidt ertoe dat er soms bij een opt-in functie veel informatie wordt gevraagd van de subscriber.  Voor u heel fijn en handig om te hebben, maar het verhoogt tegelijkertijd ook de drempel voor de subscriber om zich daadwerkelijk voor uw mailing in te schrijven. Als u meer specifieke informatie nodig heeft, bedenk dan dus van tevoren goed of u deze informatie wel echt nodig hebt, anders slaat u uw eigen ruiten in. Dit artikel is een onderdeel van de vijfdelige reeks aan artikelen over ‘Webwinkels en e-mailmarketing die wij hier op Just e-commerce plaatsen. Het volgende artikel (deel 2) zal het onderwerp content hebben. En onder andere behandelen waar de inhoud van een nieuwsbrief aan moet voldoen en wat factoren zijn waar u extra aandacht aan moet besteden wat inhoud betreft

Lees het hele bericht op justecommerce.nl:
Webwinkels en e-mailmarketing (deel 1): Kwaliteit vs. kwantiteit

Leave a Comment