Webwinkels & E-mailmarketing (deel 5): E-mailmarketingplatformen

Als ondernemer wilt u uw marketingbudget efficiënt besteden. En alhoewel e-mailmarketing voor een kleine webwinkelier een aardige  investering kan zijn, hoeft het geen duizenden euro’s te kosten. Alleen in Nederland zijn er al tientallen e-mailmarketingplatformen te vinden. Het zijn er zelfs zoveel dat u door de bomen waarschijnlijk het bos niet meer ziet. Daarom vertellen we u in dit artikel waar u op moet letten bij het kiezen van een e-mailmarketingplatform voor uw webwinkel. Licentiekosten Als  u met een e-mailmarketingplatform in zee gaat koopt u in de meeste gevallen bij dit platform een licentie. Een licentie houdt in dat u voor een vooraf vastgestelde periode gebruik kunt maken van de mogelijkheden die het e-mailmarketingplatform te bieden heeft. Het hangt van het e-mailmarketingplatform waaruit de licentie is opgebouwd. De verschillen hierbij zitten vaak in de licentieperiode; per maand, per jaar of meerjarig. Maar er zijn nog een paar andere verschillen, waar het verstandig is om bij uw keuze op te letten. + Opstartkosten: De kosten voor het gebruiksklaar maken van uw account. Deze kunnen extra  in rekening worden gebracht, maar meestal is dit alleen het geval bij zeer grote bedrijven maar de mailcampagnes ingericht moeten worden. Als u geen 100.000 of meer contacten in uw verzendlijst heeft, heeft u dus geen ‘inrichting’ nodig. En is een platform dat opstartkosten in rekening brengt dus ook geen geschikt platform voor u. + Aantal contacten In veel gevallen is het aantal contacten(subscribers) die u in uw verzendlijst heeft staan van invloed op de licentiekosten. In een enkel geval is uw licentiebedrag zelfs alleen gebaseerd op het aantal contacten.  Dit is voor u als webwinkeleigenaar vaak de meest voor de hand liggende licentiemodel. + CPM-tarief Een groot aantal e-mailmarketingplatformen berekent CPM tarieven. Met CPM wordt cost-per-mail bedoelt. Met andere woorden er wordt per mail die verstuurd wordt een bepaald bedrag in rekening gebracht. Dit tarief is afhankelijk van de grootte van uw verzendlijst (hoe groter uw verzendlijst, hoe lager het CPM-tarief). Deze kosten komen vrijwel altijd bovenop uw licentiekosten. Er zijn echter ook e-mailmarketingplatformen die geen CPM tarieven rekenen en u dus net zo vaak(frequentie) nieuwsbrieven kunt versturen als u wenst. Dat betekend dus dat u in een maand als December, waar er vaak een extra kerstmailing de deur uit gaat, geen extra kosten heeft voor een extra mailing. + Licentieduur Let bij de licentieduur op de lenge van de periode en vergeet daarbij niet de juiste vergelijking te maken tussen een licentie per maand en een licentie per jaar. Het vergt soms wat rekenwerk, maar alleen op deze manier komt u erachter welk platform echt voordeliger is. Sjablonen Heeft het platform een groot aantal professioneel ontworpen sjablonen voor u beschikbaar waaruit u kunt kiezen. Bekijk als het mogelijk is eerst wat voorbeeldsjablonen, zodat u weet of er een tussen zit die u eventueel kunt gaan gebruiken voor uw eigen webshop. Vaak geeft het design van enkele voorbeelden daar al een goeie indicatie voor.  Let er verder ook op of er de mogelijkheid is een sjabloon op maat te laten maken. Een sjabloon op maat betekend, een sjabloon dat speciaal voor uw bedrijf gemaakt wordt. Vaak in de stijl van de huisstijl of uw webshop. Online editor (HTML) Als u zelf niet bekend bent met het opzetten van nieuwsbrieven in html zijn er verschillende e-mailmarketingplatformen die een gemakkelijk en eenvoudige online editor hebben. In deze online editor kunt uw uw nieuwsbrief zelf opmaken en het systeem vertaald deze dan automatisch naar html. U heeft er geen HTML kennis voor nodig en daarnaast kunt u met een online editor binnen enkele minuten al een nieuwsbrief in elkaar zetten. Vind u geen sjabloon naar uw smaak, bekijk dan of het mogelijk is bij het e-mailmarketingplatform een sjabloon te laten maken en wat de kosten zijn die hiermee gemoeid zijn. Opt-in/opt-out systeem Controleer de aan- en afmeldmogelijkheden(opt-in & opt-out) die het platform u biedt.  Deze zijn zeker na de invoering van de spamwet erg belangrijk geworden. Een niet goed werkende opt-out kan uw veel ellende opleveren. Bijvoorbeeld door mensen die gaan klagen daarover bij de OPTA via www.spamklacht.nl Analysetools Het is natuurlijk erg fijn als u de resultaten van uw mailing kunt meten, maar bedenk voor u zelf of u dit wel echt nodig heeft. Een grote webshop, zoals Bol.com die grote bedragen investeerd in e-mailmarketing zal een uitgebreide analysetool erg waarderen en willen gebruiken. Hier betalen zij echter ook flink voor. Als u als webwinkelier alleen wilt weten hoeveel mailings er zijn aangekomen bij de ontvanger (deliverability) en hoeveel er geopend zijn (open rate) kunt u ook kiezen voor een minder uitgebreid e-mailmarketingplatform.  Mocht u naderhand toch nog extra analysetools willen, dan kunt u dit zelf regelen via Google Analytics. Een gratis analysetool van Google waarmee u zowel websites als nieuwsbrieven kunt tracken. Proefaccount Veel e-mailmarketingplatformen bieden gratis proeflicenties aan. Dit zijn licenties waarmee u gratis het platform kunt uitproberen. In feite kunt u dan alles wat u als klant bij het desbetreffende platform ook zou kunnen. Wel zit er vaak een limiet in het aantal contactpersonen waarnaar u een proefmailing kunt versturen. Dit laatste is vaak om misbruik van proeflicenties te voorkomen. Klantenservice/support Test de klantenservice van het desbetreffende platform telefonisch of per mail. Stel kritische vragen als u die heeft en ga niet zelf op zoek naar antwoorden. Juist door het testen van de klantenservice/support komt u erachter hoe u als klant wordt geholpen. Wordt u snel geholpen? Wordt u goed geholpen? Heeft u gelijk contact met de juiste persoon? Waar u ook op kunt letten is of er sneltrainingen, tutorials of andere handleidingen te vinden zijn op de website van het platform. Alles bij elkaar zijn het een hoop factoren waarmee u rekening kunt houden bij het kiezen naar een platform dat het beste bij u past. Maar als de goede match tot stand komt, kunnen u en uw ontvangers daar nog jaren plezier van hebben!! Dit laatste artikel is een onderdeel van de vijfdelige reeks aan artkelen over ‘Webwinkels en e-mailmarketing die wij hier op Just e-commerce plaatsen. Eerdere artikelen gingen over Kwaliteit versus kwantiteit, Content, Deliverability en over hoe u van een subscriber een klant kunt maken.  Hou justecommerce goed in de gaten, want ook in de toekomst zullen wij van Moshi-Toshi u nog vaker van advies over e-mailmarketing voorzien!

Lees het hele bericht op justecommerce.nl:
Webwinkels & E-mailmarketing (deel 5): E-mailmarketingplatformen

Leave a Comment