Mag je luxemerken als Gucci, Channel of Calvin Kleini en verkopen in je webshop?

Stel: je wil dolgraag een luxemerk verkopen. Bijvoorbeeld een eigen Gucci-winkel, daar word je wild van. Of dozen Hermès of Channel parfum aan de man brengen, daar droom je van. Maar een fysieke winkel opstarten, dat is net wat te hoog gegrepen. Te hoog wat het financiële kostenplaatje betreft. Maar je wil ook niet graag je baan opgeven om van 9 tot zes in de winkel te staan. Een webshop rond het luxemerk. Dat is de oplossing, denk je dan. Maar helaas is het internet op dat gebied nog niet zo vrij. Luxemerken willen namelijk kost wat kost vermijden dat er webwinkels ontstaan, waar hun luxeproducten verkocht worden. Het grootste argument dat ze hierbij opvoeren is dat anderen (webshops) gratis meeprofiteren van de massale marketinginspanningen die zij in het imago van het luxeproduct hebben geïnvesteerd. Het gevolg is een massale lobby bij onder andere de Europese commissie voor concurrentie. Dat leidt tot een aantal voorwaardes waar je aan moet voldoen als je een luxemerk via het internet wil verkopen. Een van die voorwaarden is dat je ook een fysieke winkel moet hebben vooraleer je bijvoorbeeld Calvin Klein wil gaan verdelen via het internet. Uiteraard hangen de afspraken af van leveancier tot leverancier. Het lobbywerk werkt niet altijd even goed. Zo is het bijvoorbeeld recent pas mogelijk gemaakt dat er luxeproducten kunnen worden verkocht aan bezoekers uit andere landen, aan dezelfde prijs. Daarnaast mag je met je internetwinkel rond een luxemerk ook een onbeperkt aantal producten verkopen. Ecommerce nieuws en tips uit de blog ‘ecommerce ondernemer’.

Lees het hele bericht op ecommerceondernemer.blogspot.com:
Mag je luxemerken als Gucci, Channel of Calvin Kleini en verkopen in je webshop?

Leave a Comment