Nederlandse handelssites goed voor 10 miljard euro omzet

Nederlandse handelssites als Marktplaats en Speurders zijn samen goed voor 10,2 miljard online omzet bij zowel particulieren als webwinkels. Veertig procent van de Nederlandse consumenten koopt jaarlijks iets via handelssites of veilingen. Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim 4.500 respondenten van Blauw Research in opdracht van Marktplaats.nl. In het onderzoek is zowel gekeken naar onderlinge handel tussen consumenten (c2c) als tussen bedrijven en consumenten (b2c). In het geval van webwinkels is die omzet meegerekend waar de “de oriëntatie en beslissing tot aankoop plaatsvond via een online handelssite”. Het gaat hier dus in feit om het generen van leads. De handel via webwinkels en andere zakelijke aanbieders betreft een derde van de aankopen. Welke waarde dit precies vertegenwoordigd is onbekend. Echter ter vergelijking: in 2010 gaven Nederlandse consumenten voor 8,2 miljard euro uit bij alleen webwinkels. Een substantieel deel van die omzet vindt zijn oorsprong bij consumenten die zich oriënteerden op handels- en veilingsites. Diensten vs Producten Vijf procent van de handelswaarde wordt gerealiseerd door leveranciers van diensten, zoals loodgieters, makelaars en timmermannen.

Lees het hele bericht op webwinkelvakdagen.nl:
Nederlandse handelssites goed voor 10 miljard euro omzet

Leave a Comment