Probeertermijn is geen gebruiktermijn

Als een klant een gekocht product voor meer gebruikt dan noodzakelijk is om te beoordelen of hij de zaak daadwerkelijk wil houden, krijgt de webwinkel recht op vergoeding wanneer de consument het product retourneert. Dit blijkt uit de vorige week vastgestelde Richtlijn Consumentenrechten. Thuiswinkel.org heeft jaren gepleit voor deze aanscherping van rechten voor webwinkels. De consument die meer doet met een product dan mag, moet de waardevermindering van het product vergoeden. Thuiswinkel.org vindt dit een goede verheldering van de regels omtrent wat wel de zichttermijn wordt genoemd. “In de praktijk wordt dat vaak een gebruiktermijn”, aldus Léon Mölenberg jurist bij Thuiswinkel.org, die blij is met de aanscherping van rechten voor webwinkels. “Als thuis bijvoorbeeld een espressomachines al is gebruikt, is die voor een ondernemer moeilijker verkoopbaar. Met de nieuwe Richtlijn is gehoor gegeven aan de wens van webwinkels en wordt de ondernemer tegemoet gekomen en dat is een goede zaak.” Wat mag wél tijdens de zichttermijn? Consumenten mogen producten alleen maar proberen ‘als in de winkel’ en alleen zover als nodig is om te beoordelen of hij het product wil houden.

Lees het hele bericht op webwinkelvakdagen.nl:
Probeertermijn is geen gebruiktermijn

Leave a Comment