Hoe is het mogelijk dat het aantal klikken in Adwords verschilt van het aantal bezoeken in Analytics?

Als u zowel Google AdWords als Google Analytics gebruikt, weet u dat u deze twee services kunt koppelen om een gedetailleerder inzicht te krijgen in hoe de bezoekers die via AdWords binnenkomen, zich gedragen op uw website. Nadat u uw accounts heeft gekoppeld (met autocodering ingeschakeld), worden de statistieken van uw AdWords-account rechtstreeks in Google Analytics weergegeven. Soms vraagt u ons waarom het aantal klikken in uw AdWords-rapport in Google Analytics niet overeenkomt met het aantal bezoeken dat in uw AdWords-account is geregistreerd. Er kunnen verschillende redenen voor zijn, die nader worden beschreven in ons Google Analytics Helpcentrum-artikel . Vandaag richten we ons op de reden die voor Nederlandse adverteerders de meest voorkomende is. Die heeft betrekking op de autocodering van uw bestemmings-URL en het instellen van de server waarop uw website wordt gehost. Laten we eens naar de bron van dit verschil kijken en hoe u het probleem kunt identificeren en oplossen. Hoe kan ik bezoeken in AdWords bijhouden? Om te beginnen gaan we bekijken hoe Google Analytics bezoeken via AdWords kan registreren: De eerste optie is door middel van handmatig coderen . Gebruik in dat geval het hulpprogramma voor het maken van URL’s om elke bestemmings-URL te coderen. U kunt ook uw bron, medium, zoekwoord, inhoud en naam van de campagne kiezen. Als u via deze methode zo nauwkeurig mogelijke statistieken wilt verkrijgen, moet u voor elk zoekwoord in elke campagne één gecodeerde bestemmings-URL genereren. Dit vergt veel tijd en bovendien krijgt u op deze manier slechts een beperkte hoeveelheid informatie. Daarom raden we deze methode voornamelijk aan als u andere betaalde, niet-AdWords-campagnes uitvoert. De handmatig gecodeerde bestemmings-URL moet er dan ongeveer zo uitzien: ” http://www.googlestore.com/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_term=tricko&utm_content=textlink&utm_campaign=jarny_vypredaj In het geval van AdWords is de eenvoudigste methode door middel van autocodering . In dat geval worden alle parameters die u in de vorige methode handmatig moest toevoegen, automatisch aan de URL toegevoegd. Bovendien krijgt u op deze manier veel meer informatie, zoals de betrokken advertentiegroep, de exacte zoekterm waardoor de advertentie is geactiveerd, de positie in het Google Display Netwerk, waar de advertentie werd weergegeven, enzovoort. Wanneer u voor het eerst uw AdWords-account aan Google Analytics koppelt , wordt autocodering standaard ingeschakeld. De meeste adverteerders gebruiken autocodering. We raden deze methode ook aan voor het bijhouden van AdWords-campagnes, omdat die speciaal voor dat doel is ontworpen. Als u om de een of andere reden echter handmatige codering moet gebruiken, raden we u aan autocodering uit te schakelen, aangezien dit in sommige rapporten kan leiden tot afwijkende gegevens. Hoe werkt autocodering? Aan het begin van dit artikel hebben we aangegeven dat we ons zouden richten op het verschil tussen bezoeken en klikken in verband met autocodering. Laten we eens kijken hoe deze codering werkt. Nadat op uw advertentie is geklikt, wordt de ‘gclid’-parameter toegevoegd aan uw bestemmings-URL. De automatisch gecodeerde URL zou er dan als volgt uit kunnen zien: http://www.google-store.com/contact_us.php?gclid=ThisIsATest Als de bestemmings-URL al parameters bevat, is in de gclid-parameter een ‘&’ in plaats van een ‘?’ opgenomen.: http://www.google-store.com/index.php?cPath=25&gclid=ThisIsATest En langzaam komen we bij de reden voor het verschil in het aantal klikken en het aantal bezoeken die via AdWords plaatsvinden. Nadat ons systeem de ‘gclid’-parameter heeft toegevoegd aan uw bestemmings-URL (waardoor de bezoeker bijvoorbeeld naar “http://www.google-store.com/contact_us.php?gclid=ThisIsATest wordt geleid), kunnen zich afhankelijk van de instellingen van uw server vier situaties voordoen. Nadat uw website is geladen: – blijft de ‘gclid’-parameter behouden en wordt de gebruiker naar ” http://www.google-store.com/contact_us.php?gclid=ThisIsATest ” geleid. – blijft de ‘gclid’-parameter behouden, maar krijgt de gebruiker een pagina met een foutbericht te zien. – blijft de ‘gclid’-parameter niet behouden en wordt de gebruiker naar een pagina geleid zonder deze parameter, zoals ” http://www.google-store.com/contact_us.php”>http://www.google-store.com/contact_us.php ” – blijft de ‘gclid’-parameter niet behouden en wordt de gebruiker omgeleid naar een andere pagina, bijvoorbeeld de hoofdpagina ” http://www.google-store.com/contact_us.php ” De eerste situatie is het gewenste gedrag van de server. De instellingen van de server zijn correct en eventuele verschillen tussen het aantal klikken en het aantal bezoeken via AdWords hebben een andere reden. In de andere gevallen ligt de oorzaak van de verschillen in de instellingen van de server waarop uw website wordt gehost. In AdWords-rapporten in Google Analytics wordt dit weerspiegeld door een laag aantal of zelfs helemaal geen bezoeken ondanks een hoog aantal klikken. Nu we weten hoe autocodering werkt, kunnen we testen wat de juiste configuratie is van uw server. In ons tweede artikel morgen wordt verder besproken hoe we kunnen controleren of de server-instellingen correct zijn. Blog post door Peter Zeman, Inside Adwords Team Gepost door Eronne, Inside Adwords Team

Lees het hele bericht:
Hoe is het mogelijk dat het aantal klikken in Adwords verschilt van het aantal bezoeken in Analytics?

Leave a Comment