Online marktplaatsen zijn de toekomst

Vergelijkingssites vormen een belangrijke schakel in de e-commerce. Zij geven onafhankelijk advies aan consumenten over prijs- en kwaliteitverhoudingen. Door hun rol uit te breiden, kunnen ze in de toekomst nog belangrijker worden.

Vergelijkers hebben vooral een belangrijke rol bij het overzien van de verschillen in het aanbod van aangesloten webwinkels. Het is mogelijk om producten te vergelijken op basis van specificaties, prijzen, service en klantbeoordelingen. De vergelijkingssites streven naar transparantie voor alle bezoekers die online een product willen aankopen. Tegelijkertijd genereren zij leads naar de webshops die hun producten ter vergelijking aanbieden.

De kooproutine doorbreken
Het online aanbod onderscheidt zich steeds minder. De uniformiteit van prijzen en aankoopzekerheid neemt toe, als gevolg van o.a. het thuiswinkelwaarborgmerk. Steeds meer potentiële kopers weten de webshop met de scherpste prijs en de beste service al te vinden. Voor vergelijkingssites is dit het moment om hun strategie daarop aan te passen. Webwinkels zoeken naar een manier om zich als zelfstandige aanbieder te profileren om het ingesleten koopgedrag van webwinkelend publiek te doorbreken. Het waarmaken van de geboden service, wat bij de vergelijker wordt weergegeven in een merchant performance score (MPS), haalt consumenten over om een keuze te maken die niet direct gebaseerd is op de laagste prijs. Daarnaast bundelen zij hun krachten door het clusteren van categorieën in specifieke portals of in een online winkelcentrum, zoals bijvoorbeeld bij Bol.com Plaza of Amazon.com.

Advies voor vergelijkingssites
Als vergelijkingssite kun je de aanbieder een platform bieden. De site biedt direct toegang tot de webwinkel en neemt transacties voor haar rekening. Hiermee ontwikkel je een online marktplaats tussen consument en webwinkel. Vergelijkingssites die alleen op prijs vergelijken hebben steeds minder toegevoegde waarde voor de consument. Het verlies van bezoekers en koopgerichte klanten vang je op door het platform completer te maken. Bijvoorbeeld door het toevoegen van een MPS en de mogelijkheid om óók offline winkels te vergelijken. Vergelijk.nl heeft al gedeeltelijk voorzien in deze toekomstvisie en biedt aangesloten webwinkels de mogelijkheid om door middel van het cost-per-sale-model een ‘winkelmandje’ toe te voegen aan bepaalde categorieën, waarmee direct bestellingen geplaatst kunnen worden. Ter onderscheiding vraagt het consumentenplatformom meer facilitaire uitbreiding in de vorm van nieuwe media. Met smartphones, location based services en social media apps kan informatie geboden worden over actuele aanbiedingen.

shoppingcart

Online versus offline
De afgelopen jaren verschoof de markt steeds meer van offline naar online. Veel fysieke winkels hadden het zwaar, en sommigen overleefden deze vernieuwing niet. Maar ook hier zie je steeds meer een bundeling van krachten. Zo bestaat er bij Bol.com een mogelijkheid om het bestelde artikel bij Albert Heijn in de buurt af te halen. Gewoon ’s avonds na je werk, terwijl je boodschappen inslaat voor het avondeten. Daarnaast is het voor veel kleine winkeliers gemakkelijker geworden om de stap naar online verkopen te maken. Ook daarbij biedt de online marktplaats uitkomst. Op die plek kunnen winkels zonder website hun bereik vergroten door middel van het aanbieden van hun voorraden.

Marktplaats als voordeel voor de consument
Een volledig ingericht consumentenplatform biedt de consument alle informatie die nodig is voor een weloverwogen keuze voor een product. Verschillende factoren kunnen daarbij doorslaggevend zijn; niet alleen een goede prijs, maar vooral de verhouding tussen prijs, kwaliteit en service wordt steeds belangrijker. Zo kan een consument kiezen voor een iets hogere prijs, maar wel de garantie dat het daadwerkelijk binnen 24 uur geleverd wordt. Een aankoop via een verzamelplek van aanbieders geeft een groter gevoel van zekerheid, doordat de vergelijker garant staat voor veiligheid en bemiddeling bij eventuele geschillen. Bovendien bespaart het tijd door niet meer een heel winkelcentrum af te moeten zoeken, of verschillende webshops door te speuren. De consument kan op één plek vergelijken en bestellen met één account.

Lees het originele artikel op Emerce.nl

Leave a Comment