Zalando: 50 procent bestellingen komt retour

Internationaal krijgt Zalando de helft van alle verzendingen teruggestuurd. De directie zegt dat dat inherent is aan de online verkoop van kleding maar ook wisselt per productcategorie.

Bijna vijf jaar na de oprichting van Zalando maken de drie directeuren achter Zalando Internationaal kort de balans op met Die Welt. Ze maken met een aantal geruchten korte metten.

Nee, het retourpercentage ligt niet boven de zeventig procent. Eerder rond de vijftig procent, al verschilt wel per soort aankoop. Sokken worden minder snel gratis teruggestuurd dan bijvoorbeeld damesschoenen.

En nee, er is ook geen beursgang in de voorbereiding. Oprichters David Schneider, Robert Gentz en Rubin Ritter willen het bedrijf internationaal nog groter maken en krijgen daar alle ruimte voor van hun aandeelhouders. Ook nu ze nog verlies maken. Amazon maakte ook geen winst in de eerste jaren, klinkt de redenering.

Het drietal noemt Nederland als een van de meest ontwikkelde landen waar ze actief zijn. Echter, gezien de grootte van deze markt kan die niet tippen aan thuismarkt Duitsland. Daar komt de helft van de omzet vandaan. De andere helft is wel voor belangrijke mate afkomstig uit de grote landen Frankrijk, Italië en Nederland.

Hoewel de ondernemers geen winst hoeven te maken, weerhoudt ze dat niet van plicht om de kosten zo laag mogelijk te houden. Zalando houdt op zijn thuismarkt nu een technologieproef waarbij klanten al op hun computer kunnen bepalen of en welke maat hen past. Hoe meer mensen passende kleding kopen, hoe minder retouren er verwerkt moeten worden.

De grootste aandeelhouder, de Zweedse investeerder Kinnevik, waardeert Zalando op drie miljard euro. De webwinkel lag vorig jaar op koers om een miljard euro omzet te realiseren. Of dat magische getal is gehaald, wil de directie nog niet kwijt. De boekhouding over 2012 wordt nog afgerond.

Foto: Moyan Brenn (cc)

Lees het originele artikel op Emerce.nl

Leave a Comment