H&M opent nieuwe online winkelformules

H&M opent dit voorjaar onder de namen & Other Stories en Weekday twee nieuwe winkelformules. De bakstenen varianten hiervan verschijnen niet in Nederland, de webshops daarentegen wel.

Over een paar weken opent het winkelbedrijf in Nederland en nog negen andere EU-landen de luxere modewinkel & Other Stories. In een aantal Europese hoofdsteden verschijnen ook fysieke verkooppunten van dit label, maar niet in Nederland, Belgiƫ en Finland. Daar zal enkel met een digitaal verkooppunt worden gewerkt.

Opvallend is dat het winkelbedrijf niet per se fysieke verkoopkanalen in een land wil hebben om daar toch een webshop te exploiteren.

De opening van & Other Stories (blog) maakt deel uit van een digitaliseringsslag waar het H&M-concern vorig jaar vaart mee is gaan maken. Afgelopen jaar zijn de voorbereidingen getroffen om alle H&M-sites te optimaliseren voor mobiel gebruik, omdat steeds meer verkeer van tablets komt. Die nieuwe sites gingen eerder deze maand live.

Daarnaast staat het bedrijf op het punt om voor zijn Weekdayketen een reeks webshops te openen. Dit voorjaar zal Weekday in achtien landen webshops openen. Volgens de teller op Weekday.com is dat over vijf dagen. Het is niet duidelijk of Nederland ook tot die landen behoort.

Deze volgende stap in de digitale strategie van H&M werd duidelijk toen het bedrijf de financiƫle resultaten (PDF) over 2012 presenteerde. In die rapportage wordt geen onderverdeling gemaakt tussen online en offline verkopen. In de tussentijdse marktberichten verklapt H&M doorgaans meer online details.

Het Zweedse bedrijf boekte een omzetgroei van elf procent en een winststijging van zeven procent. De leiding zegt dat de langetermijninvesteringen in het online kanaal de winst drukken.

Lees het originele artikel op Emerce.nl

Leave a Comment