Google Shopping sluit over twee weken

Google Shopping, de productenzoeker van Google, stopt over exact twee weken in de vorm zoals we dat nu kennen. Vanaf dan, op 13 februari, worden artikelen uit webwinkels enkel nog vertoond wanneer de winkelier daarvoor betaalt.

Technisch gesproken worden de productfeeds uit Googles Merchant Center over twee weken onderdeel van reclamedienst AdWords. Dat heeft een aantal praktische consequenties. En die zijn niet zo onplezierig als het lijkt.

Exploitanten van webwinkels zullen het betreuren dat ze nu moeten gaan betalen om hun artikelen te tonen met foto’s, beschrijving en prijs. Tot op de dag van vandaag staan de resultaten uit Google Shopping in de organische zoekresultaten. Daar staan echter wel een paar nieuwigheden tegenover.

Op het moment dat productadvertenties onderdeel worden van AdWords krijgen ze ook de gegarandeerde zichtbaarheid van AdWords. Dat is: helemaal bovenaan de pagina, als extra reclameblok onder de tekstreclames (‘gesponsorde resultaten’) maar boven de organische zoekresultaten. Bovendien creëert Google in de rechtermarge, dus naast de zoekresultaten, een extra positie waar e-commercianten hun producten kunnen promoten.

Bovenaan de pagina wordt een positie gemaakt waarin vijf producten naast elkaar kunnen staan. In de rechtermarge een vierkant blok met twee keer vier producten, waarvan de foto, prijs en winkelnaam wordt getoond.

De zogeheten productextensies blijven bestaan.

Deze aanstaande vernieuwing zal ook duidelijk merkbare effecten voor de consument, de zoekende Googler, hebben. Zijn favoriete zoekmachine begint iets meer op een ‘reclamefolder’ te lijken. De makers van die folder doen naar eigen zeggen hun best om alleen dan reclame te tonen als het relevant lijkt. En ze beloven enkel commerciële plaatjes te tonen met uitingen die bij het zoekgedrag van de gebruikers past.

Google maakte op 16 november bekend dat het Shopping wereldwijd op de schop neemt. Adverteerders hadden vanaf dat moment drie maanden de tijd om hun Merchant Center te koppelen aan AdWords.

Yorick van Voorthuijzen van marketingspecialist StormMC volgt de ontwikkelingen van Google Shopping op de voet. “Veel bedrijven zien de resultaten uit het organische Google Shopping verbeteren. Ik vraag me af hoeveel van hen weten dat opname in Shopping over twee weken betaald wordt. Mijn ervaringen met de productzoeker zijn wisselvallig. Soms werkt het goed, soms niet. Maar dat kan snel veranderen zodra de reclame prominenter worden vertoond en de uitingen inhoudelijk relevanter.”

Bedrijven die hun productfeed niet koppelen aan AdWords zien hun producten simpelweg niet meer verschijnen in de zoekresultaten en de prijsvergelijkingspagina’s van Shopping.

In Amerika is Google Shopping sinds enkele maanden live in zijn nieuwe vorm. Uit onderzoek van Marin Software blijkt dat winkeliers en consumenten lang niet ontevreden zijn.

Winkeliers en hun marketingbureaus zijn, vergeleken met een jaar geleden, verhoudingsgewijs zes keer meer gaan uitgeven aan productadvertenties:

Googlegebruikers lijken de productreclames ook als relevant te ervaren, aangezien het aantal kliks met een factor drie is toegenomen.

Dertien februari is het eindpunt van een lange reis die Google in 2004 inzette met de lancering van Froogle. Froogle was Google zoekmachine voor producten. In 2007 werd de dienst omgedoopt in Product Search en afgelopen jaar werd dat Shopping. Al die tijd is geëxperimenteerd met de functie, vorm, werking, integratie en exploitatie van de zoeker annex prijsvergelijker. Over twee weken komt er een einde aan die zoektocht en wordt Shopping in functioneel opzicht onderdeel van AdWords. Reclame met niet enkel tekst maar ook een plaatje.

Voorthuijzen: “Google geeft aan adverteerders tot juli 2013 bovendien tien procent van hun besteede budget terug.”

Lees het originele artikel op Emerce.nl

Leave a Comment