AdWords optimaliseren voor een wereld die constant online is

Vandaag gaan we met AdWords een nieuwe fase in door ‘geoptimaliseerde campagnes’ te lanceren. Dit is een eerste stap om u te helpen uw advertentiecampagnes overzichtelijker en gemakkelijker te beheren in de hightech wereld van tegenwoordig, waarin consumenten de hele dag schakelen tussen het ene apparaat en het andere.


Waarom geoptimaliseerde campagnes?
Mensen zijn continu online en gebruiken verschillende apparaten om te communiceren, te winkelen en vermaak te zoeken. Uit recent onderzoek blijkt zelfs dat 90 procent van de consumenten dagelijks tussen verschillende apparaten schakelt. Daarnaast komen er steeds meer nieuwe apparaten beschikbaar: pc’s, laptops, tablets, smartphones, hybride apparaten, mini-tablets, tv’s, enzovoort, terwijl de functionaliteit steeds meer in elkaar begint over te lopen. En waar de functionaliteit overlapt, gaat consumentengedrag op bijvoorbeeld tablets en desktops steeds meer op elkaar lijken.

Dit biedt fantastische nieuwe mogelijkheden voor bedrijven, maar het kan marketing ook complexer en tijdrovender maken. Zo wil een pizzeria waarschijnlijk een andere advertentie laten zien aan iemand die om 13:00 uur op zijn pc op het werk naar [pizza] zoekt (bijvoorbeeld met een link naar een online bestelformulier of menu), dan aan iemand die om 20:00 uur vanaf een smartphone binnen een kilometer van het restaurant naar [pizza] zoekt (bijvoorbeeld met een klikbaar telefoonnummer en een restaurantzoeker). Signalen zoals locatie, tijdstip en de mogelijkheden van het gebruikte apparaat zijn steeds belangrijker geworden bij het weergeven van de juiste advertentie.

Met geoptimaliseerde campagnes kan de pizzeria alles overzichtelijk op één plaats beheren in plaats van verschillende campagnes, rapporten en advertentie-extensies te moeten combineren en vergelijken. Geoptimaliseerde campagnes helpen u mensen te bereiken met de juiste advertentie op basis van de context van de gebruiker (zoals locatie, moment van de dag en apparaattype) op alle apparaten, zonder dat u afzonderlijke campagnes hoeft op te zetten en te beheren.

* Deze video is momenteel alleen beschikbaar in het Engels

Belangrijke functies
Hier volgt een overzicht met enkele belangrijke functies:

1. Gerichter bieden om uw doelgroep te bereiken in de hightech wereld van tegenwoordig
Mensen willen zoekresultaten die relevant zijn voor de context waarin ze zich bevinden, zoals hun apparaat, locatie en het moment van de dag. Geoptimaliseerde campagnes helpen u uw campagnes en budgetten beter te beheren voor dit uitgebreide aanbod aan apparaten. Met ‘bodaanpassingen’ kunt u biedingen voor uw advertenties beheren voor apparaten, locaties, moment van de dag en meer, en dat allemaal vanuit één en dezelfde campagne.

Voorbeeld: een koffiebarretje wil mensen bereiken die in de buurt vanaf een smartphone zoeken naar [koffie] of [ontbijt]. Dankzij bodaanpassingen kan het bedrijf met drie eenvoudige instellingen 25 procent hoger bieden voor mensen die binnen een kilometer zoeken, 20 procent lager voor zoekopdrachten na 11:00 uur en 50 procent hoger voor zoekopdrachten op smartphones. Deze bodaanpassingen kunnen worden toegepast op alle advertenties en zoekwoorden in een campagne.

2. Slimmere advertenties die zijn geoptimaliseerd voor de situatie van de gebruiker
Mensen die onderweg of in de buurt van uw zaak zijn, zijn geinteresseerd in andere dingen dan mensen die aan hun bureau zitten. Met geoptimaliseerde campagnes geeft u advertenties weer op apparaten met de juiste advertentietekst, sitelink, app of extensie, zonder dat u elke campagne moet bewerken voor elke mogelijk combinatie van apparaat, locatie en moment van de dag.

Voorbeeld: een winkelketen met zowel winkelpanden als een webwinkel kan advertenties met click-to-call- en locatie-extensies weergeven aan mensen die op hun smartphone zoeken, terwijl een advertentie voor hun webwinkel wordt weergegeven aan mensen die vanaf een pc zoeken, en dat allemaal vanuit één campagne.

3. Geavanceerde rapporten voor het meten van nieuwe conversietypen
Dankzij de moderne technologie kunnen mensen op nieuwe manieren reageren op uw advertenties: potentiële klanten kunnen uw app downloaden of u bellen nadat ze uw advertentie hebben gezien. Het was tot nu toe moeilijk voor marketeers deze interacties gemakkelijk te meten en te vergelijken. Om u te helpen de volledige waarde van uw campagnes te meten, kunt u met geoptimaliseerde campagnes net zo gemakkelijk app-downloads in uw AdWords-rapporten meten als conversies. We werken er hard aan om ook telefoongesprekken als conversies te kunnen meten; we verwachten dit op korte termijn aan te kunnen bieden.

Voorbeeld: in de toekomst kunt u telefoongesprekken die 60 seconden of langer duren en gegenereerd worden via een click-to-call advertentie, meten als een conversie in uw AdWords-rapporten en deze vergelijken met andere conversies zoals leads, verkopen en downloads. U kunt nu al app downloads meten als conversie in uw AdWords-rapporten.





Bijwerken naar geoptimaliseerde campagnes

Geoptimaliseerde campagnes worden vanaf de komende weken als optie beschikbaar gesteld voor adverteerders. We zijn van plan alle campagnes halverwege 2013 bij te werken naar geoptimaliseerde campagnes.

Geoptimaliseerde campagnes zijn ontworpen om u te helpen succesvol te zijn in de hightech wereld van tegenwoordig met zijn vele verschillende apparaten, maar we beseffen dat de overgang mogelijk wat aanpassing vereist. Hier vindt u enkele bronnen om u te helpen:

· Website
· Helpcentrum
· Video’s en handleidingen over het bijwerken van campagnes

De komende weken zullen we de nieuwe functies nader toelichten en praktische tips en trucs posten in het blog Inside AdWords en op onze Google+ pagina. We zijn heel benieuwd naar uw feedback.

Gepost door Sridhar Ramaswamy, Senior Vice President Engineering

Lees het originele artikel

Leave a Comment