Cijfers Vente Privée: klein in Nederland, groot in Europa

De omzet van Vente Privée ging in 2012 voor het eerst over de miljard euro heen. Het bedrijf is actief in 8 EU-landen en heeft achtien miljoen leden. De Nederlandse bijdrage is nog minimaal, maar de Fransen hebben de tijd.

De jaarcijfers die Vente Privée, een besloten winkelclub, laten zien dat er nog geen rem op de groei komt. Afgelopen jaar steeg de omzet met 22 procent. De verkopen zijn in vijf jaar verdrievoudigd. Dat is deels het gevolg van de internationele expansie van de onderneming, maar vooral vanwege de groei op thuismarkt Frankrijk.

De handel buiten Frankrijk groeide met veertig procent, het dubbele van de bedrijfsbrede toename.

Iets meer dan een jaar geleden opende Vente Privée de deuren in Nederland. Een lokaal vertaalde site is er nog niet, maar staat wel op de planning.

Ondanks het gebrek aan een gelokaliseerde winkel schreven zestigduizend Nederlanders zich in op de site. Zij kregen vorig jaar zeshonderd ‘sales’ aangeboden, omgerekend zo’n twee per dag. In heel Europa verkocht CEO Jacques-Antoine Granjon met zijn team zestig miljoen artikelen.

Een kwart van de handel wordt gegenereerd met mobiele dragers, tablets en telefoons.

Met deze infographic deelt Vente Privée cijfers over verscheidene aspecten van de operationele kant van de onderneming.

Vente Privée heeft in 2012 verder ingezet op diversificatie van het aanbod. Het is inmiddels de grootste online wijnretailer van Frankrijk en het begon afgelopen jaar met de verkoop van reizen en last-minute tickets voor theater -en muziekvoorstellingen. Het is de bedoeling dat deze diensten op termijn ook in Nederland zullen worden uitgebreid.

Om de expertise binnen de muzieksector verder uit te breiden, is eind 2012 het prestigieuze Théâtre de Paris aangekocht. Dat is een historisch Prijs theater met een capaciteit van 1400 plaatsen. Dankzij deze aankoop kan de site in de toekomst niet alleen de muziekdistributie voor artiesten verzorgen, maar kan het ook een belangrijke rol gaan spelen in de (co-) productie van concerten.

*) Zie ook: ‘CEO Vente-privee.com: ‘We hebben geen social media nodig’’, interview Emerce Magazine (nov. 2012)

Foto: Le Web (cc)

Lees het originele artikel op Emerce.nl

Leave a Comment