Een kleine tien procent van alle Nederlandse e-commerceverkopen vindt plaats via een tablet of mobiele telefoon. Affiliatemarketingnetwerk Zanox spreekt over een verviervoudiging ten opzichte van vorig jaar.

Nederland is veruit de grootste groeier, voor zover Zanox dat binnen zijn eigen internationale domein kan meten. Waar in Nederland nu 9,1 procent van de handel via de mobiel plaatsvindt, is dat het Europees gemiddelde met 5,6 procent net iets meer dan de helft.

‘In het laatste kwartaal van 2012 bedraagt het m-commerce aandeel in Europa gemiddeld 5,6 procent, tegenover 2,2 procent in datzelfde kwartaal in 2011. In Duitsland groeide het m-commerce aandeel met 105 procent, tot een aandeel van 5 procent. In Polen steeg het m-commerce aandeel van 1,2 procent in het laatste kwartaal van 2011 naar 1,7 procent in het laatste kwartaal van 2011. Spanje toonde de laagste groei, slechts 72 procent in vergelijking met vorig jaar. Toch omvat m-commerce daar nog altijd 6,2 procent van de totale e-commerce’, aldus het onderzoek.

Het onderzoek vindt plaats onder meer dan duizend performancecampagnes in zeven Europese landen.

Naarmate er meer tablets in omloop komen, blijkt ook de voorkeur voor deze handzame dragers groter dan voor mobiele telefoons. ‘Met een aandeel van 54,2 procent, blijkt de iPad veruit het populairste platform te zijn om mobiele aankopen mee te doen. Dat blijkt uit het aandeel van de iPad; deze is verantwoordelijk voor 54,2 procent van de mobiele aankopen. Ook ligt de conversie naar een verkoop aanzienlijk hoger. De gemiddelde conversie van een iPad is 2 procent terwijl dit bij andere mobiele apparaten rond de 0,5 procent schommelt.

Een verklaring voor het hoge percentage m-commerce in de algemene digitale handel op de consumentenmarkt ligt in het feit dat Nederland de penetratie smartphones heeft, volgens Vodafone, en dat er rond de twee miljoen tablets om omloop zijn. Dat houdt in dat er in een op de drie huishoudens met de tablet op schoot wordt geshopt, doorgaans in de avonduren.

Google paste vorige week wereldwijd zijn reclameprogramma AdWords aan op dit veranderende consumentengedrag. Adverteerders kunnen hun uitingen nu specifiek targetten op apparaat, regio en tijdstip.

Foto: Nathan Jongewaard (cc)

Lees het originele artikel op Emerce.nl





0