Rakuten, actief in Nederland, levert omzet in voor groei

E-commercebedrijf Rakuten probeert in Europa en Amerika voet aan de grond te krijgen met gerichte overnames. Uit de jaarcijfers blijkt dat het een paar kwartalen omzet inleverde om nu een groeisprong te kunnen maken.

Voor velen is het nog een onbekende naam, Rakuten uit Japan. Op zijn thuismarkt is het marktleider retaildiensten in de breedste zin van het woord, variƫrend van betaal- tot logistieke diensten en van loyaltymarketing tot reisverkoop. Aangezien het daar aan zijn plafond begint te geraken, voert het sinds 2011 een actief mondiaal expansiebeleid.

Rakuten werkt anders dan hier gebruikelijk. De onderneming exploiteert niet zelf een of meerdere winkels (b2c), maar is in feite eigenaar van de winkelstraat en aanpalende diensten. Winkeliers uit de fysieke en digitale wereld huren er een pui, plaatsen hun artikelen in de schappen en Rakuten zorgt voor het verkeer en houdt zijn winkelstraat aantrekkelijk (b2b2c). De marktplaats van bol.com werkt op enigszins vergelijkbare wijze.

In Europa pleegde het overnames in Duitsland, Engeland en Frankrijk. Zo veranderden Tradoria.de en Play.com van naam in Rakuten, maar bleef Priceminister.fr voorlopig onder eigen naam functioneren.

Hoewel het bedrijf geen Nederlands filiaal heeft, kunnen Nederlanders al wel winkelen bij aanbieders op Rakuten:

De gekochte Europese sites zijn afgelopen jaar van bedrijfsmodel veranderd van b2c naar b2b2c. Dat was ook te zien in de kwartaalcijfers. Die toonden sinds vorig jaar een dalende lijn. Het ziet ernaar uit dat de naams- en modelwijziging de opmaat is naar nieuwe groei. De cijfers over het vierde kwartaal lijken die indicatie althans te geven.

Formeel worden die groeiplannen zo uitgelegd bij de presentatie van de jaarcijfers:

Rakuten Ichiba, de officiƫle benaming van de genoemde e-commerceactiviteiten, is goed voor bijna de helft van de omzet van het Rakutenconcern.

Foto: priceminister (cc)

Lees het originele artikel op Emerce.nl

Leave a Comment