Hoe je het checkout-proces van een webshop verbetert

Zowel uit eigen ervaring als die van anderen weet ik dat de wandeling naar de kassa met een digitaal volgeladen winkelwagentje niet automatisch betekent dat ze mij kunnen rekenen tot de klantenkring. Een bekend gegeven binnen veel e-commerce omgevingen want een check-out-success rate, het percentage dat bij de kassa komt en daadwerkelijk afrekent, vanaf 60% is relatief normaal. Haakt meer dan 40% af dan is het tijd om dit proces te verbeteren.

Bepalen van de succesvolle checkout-waarde
Het berekenen van de succes-ratio is met statistische software als Google Analytics eenvoudig. Welke pagina’s je gebruikt voor de berekening hangt af van de gebruikte webwinkelsoftware. Voor softwarepakket Magento zoek je in de meeste gevallen de pagina’s “checkout” en “checkout/success” op. Het aantal unieke pageviews van deze twee pagina’s deel je door elkaar wat de uiteindelijke succes-ratio oplevert.

Punten van aandacht

  • Toon de benodigde stappen – Laat direct zien hoeveel hindernissen genomen moeten worden. De gebruiker weet zo waar hij aan toe is.
  • Zonder account afrekenen – Grootste frustratie is misschien wel het verplicht moeten aanmelden alvorens uiteindelijk afgerekend kan worden. De frustratie wordt nog groter wanneer blijkt dat na aanmelden en inloggen de winkelwagen weer leeg is.
  • Bied een permanente winkelwagen aan – Het komt regelmatig voor dat gebruikers een winkelwagen vullen, toch nog even verder kijken, om uiteindelijk weer terug te keren. Zorg dat deze gebruikers niet geheel opnieuw hoeven te beginnen in hun zoektocht en laat producten zo lang mogelijk in de winkelwagen aanwezig.
  • Bouw vertrouwen op – Geef tijdens het proces van afrekenen duidelijk algemene voorwaarden en garanties weer. Zorg voor een beveiligde omgeving waarin gekozen kan worden uit betrouwbare betalingssystemen als PayPal en iDeal. Overtuig door te laten inzien dat er geen enkel risico wordt gelopen.
  • Vraag niet naar onnodige informatie – Gebruikers willen de koop het liefst zo snel mogelijk afronden. Verwijder daarom extra of onnodige vragen en vraag nooit twee keer om dezelfde informatie. Een faxnummer is prehistorisch en ook het onderscheid tussen factuur- en bezorgadres moet optioneel zijn.
  • Vul zo veel mogelijk velden in – Maak het de gebruiker makkelijk. Vul bijvoorbeeld aan de hand van een postcode overige adresgegevens alvast in. Maakt de gebruiker een fout in zijn of haar formulier? Voorkom te allen tijden dat ieder veld weer opnieuw ingevuld moet worden.
  • Ongecompliceerde wachtwoorden – Hoewel het in sommige gevallen de veiligheid bevordert moet er een balans gevonden worden in de regels voor een te kiezen wachtwoord. Het kost de gebruiker zoveel tijd om een wachtwoord met hoofdletter, kleine letter, cijfer, speciaal teken en uitgezonderd van bepaalde woorden te kiezen dat de frustratie al tot een hoogtepunt is toegenomen.
  • Voorkom afleiding – Zorg dat er geen mogelijkheid is afgeleid te raken. Hoewel het toevoegen van de link “Klik hier om verder te winkelen” aanlokkelijk is resulteert het vaak in het niet afronden van de koop.
  • Onverwachtse kosten – Misschien wel de belangrijkste reden om het winkelen direct te staken zijn onverwachtse kosten. Communiceer vooraf duidelijk welke verzend-, administratie- en setupkosten in rekening worden gebracht

Lees het originele artikel op Emerce.nl

Leave a Comment