Hoe je als webwinkelier kunt concurreren met giganten

Als online winkelier werk je hard aan populariteit en sales. Toch wijst de praktijk vaak uit dat je nauwelijks kunt concurreren met de bekende giganten. Naamsbekendheid, aanbiedingen, groter assortiment en lagere prijzen lokken het grote publiek. Toch kun je als kleine David de grote Goliath verslaan.

Positioneer je als autoriteit

De giganten hebben een gemeenschappelijke deler: Het businessmodel richt zich op de massa. Zo veel mogelijk verkopen aan een zo groot mogelijk publiek voor een zo scherp mogelijke prijs. Voor veel consumenten gaat het lang niet altijd om de laagste prijs. Zoek naar een niche en wordt voor de bijbehorende doelgroep een expert. Kennis, betrouwbaarheid en bovengemiddelde service maken een hogere prijs altijd goed.

In dit kader is het interessant om te zien dat zelfs Zalando deze tactiek toepast. Onlangs opende het bedrijf tweede specialistische zaken: Kiomi met betaalbare huismerkmode en de luxe fashionshop Emeza.

Persoonlijk advies

De aanschaf van zogenaamde low involvement goods vraagt om weinig overpeinzing. Ze hebben weinig effect op ons leven of portemonnee. Toch zijn er voldoende consumenten en producten die wel graag persoonlijk advies willen. Persoonlijke aandacht is voor velen nog steeds een belangrijke factor in de aankoop. Hoe graag Bol.com de consument ook wil overtuigen van het feit dat ze service leveren kunnen ze nooit de aandacht schenken die kleinere partijen wel kunnen bieden. Juist daarom zijn telefonische bereikbaarheid of online extra’s als chats belangrijk.

Nicheproducten

De bekende giganten op het gebied van elektronica bieden niet alle producten aan die er zijn. Te kleine afzetmarkten worden simpelweg niet bediend. Beschouw deze nicheproducten met voldoende marge als een kans. Voorbeeld: Kabeltjes.com is al jaren voor velen de plek om nieuwe kabels voor welke apparaat dan ook te kopen.

Functionaliteiten

Nicheproducten vragen mogelijk om specifieke kenmerken van een website of webwinkel. Specifieke kenmerken die het inbouwen niet waard zijn voor grotere concurrenten. Ga na of het specifieke publiek dat je bedient behoefte heeft aan videomateriaal, technische handleidingen, diepgaande analyses, onderzoeksresultaten of advies van onafhankelijke experts.

Doe niet de wanhopige poging met giganten te concurreren op punten waar je niet op kunt concurreren. Het bestaansrecht schuilt in wensen van klanten vervullen die door anderen niet vervuld kunnen worden.

via

Lees het originele artikel op Emerce.nl

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *