Nieuw groeigeld voor Foursquare

Foursquare haalt 41 miljoen dollar nieuw groeigeld op bij een groep investeerders. Het bedrijf belooft veel veranderingen en nieuwigheden in 2013 en steekt zich daarom in de schulden.

Vier jaar na de lancering ontwikkelt Foursquare zich tot een zoekmachine. De softwareupdate van woensdag laat zien dat de focus wegschuift van het inchecken op locaties die een gebruiker bezoekt. De app positioneert zich meer als lokale zoekmachine met een sociaal sausje die daarnaast spontaan tips kan geven over te bezoeken gelegenheden.

Dat is volgens directeur Dennis Crowley nog maar de eerste stap in de weg van heroriëntatie op Foursquare. Over de verdere koers zegt hij weinig, al laat hij wel doorschemeren dat hij eigenzinnig doorgaat en geen haast heeft om het bedrijf snel te verkopen. Er zijn heldere productplannen voor “2013 en daarna”.

De net afgesloten financieringsronde laat ook zien dat Crowley en zakenpartner Naveen Selvadurai geen haast hebben om het bedrijf te verkopen. Het tweetal gaf geen aandelen uit aan investeerders Andreessen Horowitz, Union Square, O’Reilly AlphaTech, Spark Capital en Silver Lake Waterman maar schuldpapier. De 41 miljoen dollar is een schuld. De geldschieters krijgen daarvoor rente betaald en de optie om op enig moment het schuldpapier om te zetten en aandelen.

Vermoedelijk kiest Foursquare voor deze route omdat het nog met productontwikkeling bezig is. Foursquare is nog niet af, het verkoopapparaat draait nog niet op volle kracht en dus kunnen de geduldige investeerders nog geen reële waardering aan het bedrijf hangen. Aandeelhouder Fred Wilson bevestigt dat en speculeert erop dat de volgende financiële stap of een verkoop is of toetreding van weer een nieuwe aandeelhouder. “Bij de volgende financieringsronde, wel een aandelentransactie, zal een derde partij de waarde moeten bepalen.”

Foursquare heeft 33 miljoen gebruikers die samen 3,5 miljard incheckten.

Het bedrijf haalde in drie eerdere financieringsronden 71 miljoen dollar op.

Concurrenten zijn Yelp, de Local-versies van Google en Facebook en specialistische reviewsites als Iens.

Foto: Dennis Crowley (cc)

Lees het originele artikel op Emerce.nl

Leave a Comment