Amazon opent nieuwe speciaalzaak via aparte e-commercedochter

Een speciaalzaak met louter kinderkleding ging in Amerika kort voor het weekend open onder de naam Look.com. Wie goed kijkt, zie dat het Amazon.com is dat zijn tentakels in het e-commercelandschap verder uitsteekt.

Dat gebeurt echter niet onder de vlag van Amazon zelf maar via dochterbedrijf Quidsi. Quidsi.com is een exploitant van verscheidene grote Amerikaanse speciaalzaken. In zekere zijn is het te vergelijken met Coolblue in Nederland. Ook dat is geen consumentenmerk, maar zijn winkels wel. Hetzelfde geldt voor onder meer Diapers.com, Soap.com, Wag.com en AfterSchool.com, allemaal merken van Quidsy.

Met de lancering van Look.com betreedt Quidsy het volgende segment van het segment Huis & Gezin. Het assortiment bevat bij opening al 40.000 producten, die zijn te doorzoeken via merk, leeftijd en geslacht van de toekomstig drager.

De generieke speciaalzaken van Quidsi sprongen er in 2010 dermate uit dat Amazon het bedrijf besloot te kopen voor 545 miljoen dollar. Dat bedrag bestond grotendeels uit goodwill, op basis van de potentie, en 45 miljoen dollar schuld. Tot 2011 moesten de oprichters van Quidsi jaarlijks naar de kapitaalmarkt om aandelen te verkopen voor geld om hun groei te handhaven en versnellen. Sinds de overname is dat geen zorg meer.

Amazon heeft via Quidsi, net als met Zappos, een bekend consumentenmerk in huis. De site Amazon.com kan zich daarentegen meer als internationaal e-commerce- en technologieplatform ontwikkelen. Al jaren positioneert Amazon zich als technologiebedrijf dat toevallig groot is geworden met e-commerce. Daarom kan het ook specialistische cloud, betaal en logistieke diensten ontwikkelen en aan andere webwinkels aanbieden.

Foto: Honor Photo Bar (cc)

Lees het originele artikel op Emerce.nl

Leave a Comment