Europese webshops geven Google Shopping een kans

Een derde van de Europese webwinkels gaat vanwege productvergelijker Google Shopping meer geld uitgeven aan online reclame, blijkt uit een onderzoek van Become.eu.

Dat onderzoek, onder de webwinkels die op Become zijn aangesloten, laat zien dat de mentaliteit jegens Google Shopping gestaag aan het veranderen is. In februari ging de nieuwe versie van Shoping live. Niet meer gratis en wel als onderdeel van AdWords.

Veel ervaring hebben Europese retailers er dus nog niet mee, maar het eerste signaal is dat Shopping een kans krijgt.

Tweederde van de ondervraagden verandert dit jaar de wijze waarop het marketingbudget wordt verdeeld over de verschillende kanalen. De helft van die groep (33,7 procent) vergroot het online reclamebudget. Elf procent van de ondervraagden gelooft niet in Google Shopping en trekt zich terug nu het niet meer gratis is.

Opvallend is dat bijna de helft van de ondervraagden, 46,5 procent, eerst meer budget uittrekt op zijn productfeed te optimaliseren. Met andere woorden: ze hebben de basis nog niet op orde voor dynamische, real time reclame.

Become.eu is in Nederland een relatief onbekende partij op de markt voor productvergelijkers (bedrijfsprofiel). Het is een bedrijf van Amerikaanse huize dat in Europa actief is in Duitsland, Engeland en Frankrijk.

Foto: FaceMePLS (cc)

Lees het originele artikel op Emerce.nl

Leave a Comment