Het nieuwe click & collect bij De Buren

Ooit zal het tot het verleden behoren: Pakketjes die worden bezorgd op precies dát moment dat je niet thuis bent. Met over het algemeen tijdvakken van enkele uren verloopt het bezorgen van onze online bestelde goederen nog niet echt naar wens. Met een postbus 2.0 neemt de consument de regie weer in handen.

Sinds 2011 werkten ze bij De Buren aan de onbemande afhaalpunten en -centra. De locaties worden voorzien van een wand van kluisjes waar je je online bestelde producten 24 uur per dag, 7 dagen per week kunt ophalen. De leverancier, in veel gevallen een webwinkel, laat de distributeur het pakketje niet thuis maar bij De Buren bezorgen. Op basis van de barcode wordt het pakketje in het al dan niet gekoelde kluisje geplaatst.

Agathaplein

Breed inzetbaar

Op het moment van schrijven zijn er 23 vestigingen beschikbaar, een aantal dat de komende weken zeer snel zal groeien. Afhaalpunten als Kiala bestaan natuurlijk al wat langer, maar, zo wil initiatiefnemer Robin Dragstra benadrukken, De Buren heeft een bewust andere visie. Het gaat hem niet alleen om bezorging van goederen. De kluisjes moeten zo breed mogelijk worden ingezet. Via zusterconcept NuLeverbaar.nl leggen winkeliers vooraf producten klaar in een kluisje. Iedere webwinkel zou zo online al aan kunnen geven waar het product, zelfs ‘s nachts, bij jou in de buurt kan worden afgehaald. Dragstra fantaseert verder: “Zeker voor grotere partijen bieden deze afhaalcentra mogelijkheden. Bol.com zou op verschillende locaties bestsellers klaar kunnen leggen zodat de klant deze nagenoeg direct in huis heeft.”

Logistiek vereenvoudigen

Niet alleen op het gebied van bezorging biedt het mogelijkheden ook het logistieke proces van retourneringen kan sterk worden vereenvoudigd. Te denken valt aan een afhaalcentrum met omkleedruimten waar je je online bestelde kledingstuk in verschillende maten kunt passen. “In plaats van het mee naar huis te nemen en het dagen later terug te sturen kan het achter worden gelaten in het kluisje. Als winkelier heb je je producten onbeschadigd en direct weer in voorraad.”

Omdat De Buren zegt geen exclusieve samenwerkingen te sluiten en niet de ambitie heeft een pakketdienst te worden reageren zowel winkeliers als distributeurs volgens Dragstra enthousiast. Binnen korte tijd zat hij met de grotere partijen van ons land om de tafel en met supermarktketen Plus wordt al een pilot gedraaid. “Toch worden we voor hen pas écht interessant als we ze landelijke dekking kunnen bieden. Het vraagt om een hoop investeringen.”

Dragstra heeft de ambitie om binnen 2 jaar een landelijke dekking van deze postbussen 2.0 te kunnen aanbieden. Met webwinkels die zoekende zijn naar nieuwe bezorgmethodieken en consumenten die alles zelf in de hand willen hebben wellicht een gouden combinatie. Dragstra zelf verwacht, uiteraard, dat dit voor velen de toekomst is van e-commerce.

Lees het originele artikel op Emerce.nl

Leave a Comment