MediaMarkt: vijf procent omzet via online kanaal

MediaMarkt en Saturn boeken een online groei van zestig procent en genereren nu vijf procent van de totale handel via internet.

De digitale omzet in het eerste kwartaal van dit jaar komt uit op 281 miljoen euro. Dat is 106 miljoen euro, of zestig procent, meer dan een jaar geleden. Dat maakte het Duitse concern Metro Group, waar Media-Saturn onder valt, zojuist bekend.

In tegenstelling tot eerdere kwartalen worden geen nadere specificaties gedeeld over de prestaties van het online kanaal. Een jaar geleden, bijvoorbeeld, meldde Media-Saturn nog dat de gemiddelde bestelwaarde 151 euro bedroeg.

Opvallend hoog is de zogeheten in store pick up rate: het aantal online bestellingen dat in de fysieke winkel wordt afgehaald: veertig procent. Dat is het internationale gemiddelde voor alle orders bij de sites van MediaMarkt en Saturn. In Nederland lag dat percentage vorig jaar op zes procent. Vermoedelijk ligt het zwaartepunt van die veertig procent in Duitsland, waar consumenten aanzienlijk vaker online bestellen en offline afhalen.

“Klanten stellen de multichannelbenadering zichtbaar op prijs. Daar spelen we op in door het online assortiment met 11.000 producten te vergroten”, aldus de leiding in zijn kwartaalbericht.

Media-Saturn als geheel boekte een omzetstijging van twee procent tot 5,1 miljard euro. Bijna de helft van dat bedrag, 2,3 miljard euro, komt uit Duitsland. Daar noteerde het bedrijf een omzetgroei van 5,1 procent. In Oost-Europa kwam de groei uit op 8,9 procent, terwijl in West-Europa een daling van 2,6 procent zorgde voor een omzet van 2,0 miljard euro.

Metro Group heeft 41 MediaMarkten en Saturns in Nederland en zeventien Metro Cash & Carry’s.

Foto: uggboy (cc)

Lees het originele artikel op Emerce.nl

Leave a Comment