Nieuwe strategie, nieuwe site voor Vergelijk.nl

Vergelijk.nl steekt zijn site begin volgende maand in een nieuw jasje, een verandering die het gevolg is van een strategische herpositionering van de vergelijkingssite c.q. ‘webwinkel’. “We gaan ons meer richten op een specifieke, meer loyale doelgroep”, aldus bedrijfsleider Levi van Wijngaarden.

De technische afdeling van Vergelijk.nl in Utrecht werkt al ruim een half jaar aan een fundamentele vernieuwing van de website. De onderliggende gedachte is een kleinere maar trouwere doelgroep beter te kunnen bedienen. “Niet alle drie miljoen bezoekers van de site zijn even trouw. Een deel komt enkel om specificaties van een product te bekijken, een andere groep zoekt enkel de laagste prijs. De nieuwe site gaan we afstemmen op de groep die niet per se voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, maar wel op zoek is naar het beste advies”, aldus Van Wijngaarden.

Voor complexe producten gaat de site bijvoorbeeld toplijstjes maken met daarop de beste winkels en producten. Die overzichten worden samengesteld op basis van feedback van klanten en winkelinformatie uit de eigen database. Deze koophulpjes laten niet altijd het goedkoopste product zien, maar wel het beste. Daarnaast worden webwinkels opgenomen op een zogeheten betrouwbaarheidsindex. Die laat, kort gezegd, zien welke shops hun beloftes het beste nakomen.

“Niet iedere webwinkel zal even blij zijn met dit soort informatie. We zijn er echter om de consument zo goed mogelijk te bedienen. Hoe beter de koopervaring die we bieden, hoe trouwer de bezoeker uiteindelijk wordt.”

Een ander argument voor de update van het nu vijf jaar oude design is om de steeds belangrijker functie van Vergelijk.nl meer nadruk te geven. Bezoekers van Vergelijk.nl kunnen er niet enkel vergelijken, maar ook daadwerkelijk kopen. De site geeft de orders dan door aan de webwinkel, die het proces verder afhandelt. Het voordeel voor de consument is dat hij het aankoopproces verricht bij een site die hij kent en vertrouwt. “Daardoor kunnen we de optie Direct Bestellen beter uitleggen.” En passant verzamelt het bedrijf meer transactie- en klantinformatie.

Klantenbinding op basis van betrouwbaarheid is volgens Van Wijngaarden een belangrijke factor bij e-commerce. “Net als vorig jaar zullen ook dit jaar weer zo’n vierhonderdduizend mensen voor het eerst een online aankoop doen. Winkeliers kunnen zich via ons niet enkel op prijs, maar ook op service van de concurrentie onderscheiden bij die nieuwe doelgroep.”

Het nieuwe design van alle sites die onder de Compare Group vallen zal het eerst zichtbaar zijn op de kleinste site uit het netwerk: de Franstalige versie van Vergelijk.be: Comparer.be. Dat stelt het bedrijf in staat om de hypotheses te toetsen en wijzigingen door te voeren zonder. Daarna volgen Frankrijk, Finland en – als laatste – Nederland. Nederland is volgens de huidige planning in de eerste week van juni aan de beurt.

De lancering van de nieuwe site wordt vergezeld van een reclamecampagne op televisie, meldt Webwinkelweblog. Het vakblog meldt dat het medium televisie, bij gebleken succes, permanent onderdeel van de marketingmix zou kunnen worden.

Foto: Cristiano Betta (cc)

Lees het originele artikel op Emerce.nl

Leave a Comment