Rakuten Duitsland stapt in logistiek

De ‘winkelstraat’ Rakuten in Duitsland gaat logistieke diensten leveren voor aangesloten webwinkeliers. Zij kunnen de fulfilment van hun orders gaan uitbesteden.

Topman Hiroshi Mikitani van het Japanse bedrijf liet afgelopen zaterdag op een gebruikersbeurs weten zo snel mogelijk een centrale logistiek centrum te willen realiseren. Daarmee wil hij de aangesloten webwinkels de logistieke lasten uit handen kunnen nemen.

Daarmee zet het bedrijf een volgende stap om in Europa een relevante speler op de e-commercemarkt te worden. Rakuten is een platform waar grote en kleine shops hun assortiment kunnen uitventen. De Japanners helpen de shops met marketing, loyalty en logistieke dienstverlening. Op de thuismarkt biedt het ook financiële diensten, maar daarvan is in Europa nog geen sprake.

Een locatiekeuze voor de Duitse logistieke centrale is nog niet gemaakt.

Rakuten werd in afgelopen jaren via Europese overnames actief in Duitsland, Engeland en Frankrijk. Onlangs ging het in Oostenrijk live en staat een Spaans filiaal op het punt van openen.

Of en wanneer een Nederlands handelsplatform op de agenda staat, is niet officieel bekend. De enige suggestie die die kant op wijst, is dat het .nl-domein geparkeerd is bij het internationaal werkende Key Systems. Nederland staat wel op de agenda in Tokyo, aangezien buitenlandse webwinkels Nederland wel als bestemmingsland krijgen voorgeschoteld.

Rakuten zag de internationale omzet in het afgelopen jaar met een derde groeien, zo blijkt uit dit overzicht uit de recentste financiële presentatie.

De Europese logistieke expertise werd verworven met de overname van het Franse ADS. Dat is gespecialiseerd in hoogwaardige geautomatiseerde fulfillment.

Lees het originele artikel op Emerce.nl

Leave a Comment