Zullen we ooit al onze boodschappen online doen?

Wij Nederlanders lopen nagenoeg voorop als het gaat om online bestedingen. Toch doen we onze dagelijkse boodschappen het liefste bij de supermarkt om de hoek. Het aanschaffen van producten binnen non-food lijkt, ondanks het ter ziele gaan van een Truus.nl, nog enigszins een optie. Producten binnen food kopen we het liefst oud en vertrouwd. Waarom?

Wat is het toch dat het online doen van boodschappen nooit helemaal van de grond lijkt te komen? En, vanuit commercieel perspectief misschien nog belangrijker, hoe kunnen grote retailers dit doen laten toenemen? Samir Selimi deed onderzoek naar hoe supermarktketens het gebruikspercentage van online kanalen kunnen doen laten toenemen. Hij won er begin dit jaar de Rabobank Anton Dreesman Scriptieprijs mee.

Weerstand tegen online doen van boodschappen

Van een supermarkt verwachten we vandaag de dag maar een beperkt aantal zaken. Een groot assortiment, een goede prijs-kwaliteitverhouding en zo nu en dan een scherpe aanbieding. Personeel hebben we voor het vinden van onze producten niet nodig en sfeer is al helemaal overbodig. Samen met de steeds schaarser wordende vrije tijd een ideale combinatie voor een groeiend online kanaal van veel supermarkten. Toch moet veertig procent van de consumenten niets weten van het kopen van deze producten via het web.

boodschappen-weerstandSelimi onderzocht welke factoren van invloed zijn op het al dan niet gebruiken van deze kanalen. Hoewel tijds- en geldbesparingen samen met een eenvoudige bestelprocedure als grote voordelen worden gezien hebben de factoren die weerstand oproepen maar liefst 2 keer meer invloed op het gedrag van de consument. De kosten van het bezorgen, de bezorgopties en de kwaliteit van (verse) producten weerhouden ons het sterkst van het doen van onze online boodschappen. Hoe succesvol een online kanaal uiteindelijk wordt hangt in mindere mate af van de voordelen. Deze zijn inmiddels algemeen geaccepteerd. Veel invloedrijker is de mate waarin supermarkten in staat zijn onze weerstand weg te nemen.

Potentie van een online supermarkt

De supermarktdichtheid in ons land zal bepaald niet bevorderlijk zijn voor een eventueel succes. Toch gelooft Selimi, inmiddels werkzaam bij Capgemini, dat er ook in ons land een rol is weggelegd voor een online supermarkt. “Een online kanaal kan helpen om tijd en moeite te besparen.” Waar volgens hem nog een grote slag te maken is, is de wijze van presenteren en inrichting van het kanaal. Veel retailers stemmen het kanaal af op het winkelen in de supermarkt zelf; op het niveau van categorie en artikel. “Dat kan veel sneller. De consument is nu meer tijd kwijt met het maken van lijstjes dan het doen van de boodschappen zelf.”

Selimi ziet toekomst in oplossingen voor totaalpakketen voor maaltijden en standaard producten als drinkwaren, brood en beleg. “Het bespaart zowel tijd in de planning, het winkelen en het uiteindelijke gebruik van de producten.” De totaalpakketten zorgen dat het assortiment online beperkt kan blijven. Overzichtelijkheid blijft behouden en door eenvoudiger voorraadbeheer wordt het voor de retailer goedkoper.

De digitalisering zal ons met name gemak moeten opleveren. “Inzicht in de voorraad thuis en personalisatie zoals dat al in landen als de UK plaatsvindt. Maar ook succesvolle lokale initiatieven zoals Spar op dit moment uitrolt zijn de toekomst.”

Lees het originele artikel op Emerce.nl

Leave a Comment