DIA Case: De Winkelwidget, innovatie in e-commerce

Gisteravond werden de Dutch Interactive Awards uitgereikt. Eén van de vier kanshebbers voor de hoofdprijs in e-commerce was de Winkelwidget van bol.com. ‘Ontwikkel een widget die partners in staat stelt om binnen drie stappen, zonder HTML-kennis, een semiprofessionele webwinkel met relevant aanbod te creëren.’ Met dat verzoek kwam bol.com bij full service internetbureau SWIS. Op dat moment was er geen enkel programma op de Nederlandse markt om zonder programmeerkennis een affiliate webshop te maken.

Affiliate webshops voor technisch onderlegde webmasters
Bol.com heeft de missie de beste winkel van Nederland te worden en wil zijn waar de vraag ontstaat. Niet alleen op bol.com, maar ook met marketingboeken op een website over marketing. En met cd’s van Justin Bieber op een site over het popidool. De online retailer gaf in 2011 invulling aan deze wens met de lancering van een in house affiliate programma. Een jaar later volgde het bol.com developer center. Vanaf dat moment konden technisch onderlegde partners het bol.com-assortiment ontsluiten naar andere platformen als iOS, Android en Windows 8. Een succesvol idee, maar bol.com wilde een stap verder.

Winkelwidget zonder programmeerkennis
Een eigen webwinkel voor iedereen, ook zonder HTML-kennis. Dat was de wens van bol.com. Een innovatief idee, want tot dat moment kon je hiervoor zonder technische kennis alleen naar een webbouwer. Dat betekent een forse investering nog los van de hosting en domeinregistratie. Dit verandert met de komst van de Winkelwidget. Bol.com is de eerste grote webwinkel met deze functionaliteit. Voor de boekengigant is het een manier om haar e-commerce activiteiten via het hele internet te verspreiden in plaats van slechts op één domein. De vernieuwende én gebruiksvriendelijke Winkelwidget levert SWIS en bol.com dan ook een nominatie op voor de Dutch Interactive Awards 2013 in de categorie E-commerce.
Bol1

Scrum: oplevering binnen budget en tijd
SWIS ontwikkelde de Winkelwidget met de scrum-methode. Scrum is een agile projectmanagement-methode die werkt met korte sprints. Het hele ontwikkeltraject werd opgeknipt in deelresultaten, die telkens werden geprioriteerd. Het Winkelwidget-project bestond uit zes ontwikkelsprints van een week. Na elke sprint werd een volledig werkend onderdeel opgeleverd en teruggekoppeld naar bol.com. Bij dit proces werden ook een aantal partners van bol.com betrokken. Wensen en opmerkingen vanuit deze partners konden zo direct verwerkt worden. Na zes sprints werd de Winkelwidget opgeleverd. Binnen budget en binnen de gewenste ontwikkelperiode.

De jaardoelstelling in 48 uur bereikt
Bol.com formuleerde voorafgaand aan het project de doelstelling van 500 partners met minimaal één webwinkel na een jaar. De lancering leverde veel publiciteit op. Er verschenen artikelen in onder meer Emerce, Twinkle magazine, Sprout en Entertainmentbusiness. En de doelstelling van 500 nicheshops werd al binnen 48 uur bereikt. Een groot succes voor bol.com. Manager partnerprogramma Ralph Remkes: ‘We hebben de widget nu bijna een half jaar op de site staan. En binnen die periode hebben we al 2500 nieuwe webwinkels mogen verwelkomen.’ Nog steeds komen er dagelijks nieuwe winkels bij. Ook heeft bol.com al meer dan 1000 extra aanmeldingen in het Partnerprogramma geregistreerd. De Winkelwidget blijkt in een grote behoefte te voorzien en overtreft de verwachtingen.

Conversie verhogen
Het innovatieve project levert naast succes ook nieuwe uitdagingen op. Ondanks de laagdrempeligheid van de Winkelwidget maken veel partners nog onvoldoende gebruik van de mogelijkheden. De affiliate webshops kunnen qua look and feel helemaal naar wens worden aangepast. Veel partners hebben echter een webshop gecreëerd met alleen de standaardinstellingen. Bovendien zijn verschillende shops bijna onvindbaar op de website of het blog van de partner. SWIS en bol.com zijn inmiddels bezig met een optimalisatietraject. Het design wordt aangepast, zodat er meer bol.com-elementen worden opgenomen. Daarnaast ontstaat er meer vrijheid om de affiliate shop te personaliseren. De Winkelwidget krijgt ook nieuwe functionaliteiten. Partners kunnen straks een bestsellerlijst en lokale reviews op hun site te plaatsen en ze kunnen producten delen via social media. De verwachting is dat de conversie hiermee aanzienlijk verhoogd wordt.

Koplopers in e-commerce
Van ereaders.nl en jongegezinnen.nl tot fransefilms.nl: iedereen kan nu kosteloos en in een paar minuten zijn website uitbreiden met een webshop. Particulieren en bedrijven kunnen zo als affiliate zelf verdienen door producten te verkopen uit het assortiment van ruim 6 miljoen bol.com-artikelen. Dit gaat vele stappen verder dan reguliere affiliate programma’s. Bol.com vergroot hiermee haar bereik als grootste Nederlandse webwinkel. Met de Winkelwidget bewijst Bol.com koploper te zijn in e-commerce.

Bol2

 

 

Lees het originele artikel op Emerce.nl

Leave a Reply