Waarom kopen mannen online kleding anders dan vrouwen?

Vrouwen zijn voor veel online fashion retailers de belangrijkste doelgroep. Zij besteden meer geld per jaar aan kleding dan mannen. Maar waarom? En hoe denken wij als online fashionshop in de toekomst meer mannen naar de winkel te krijgen?

De reden voor vrouwen om online te shoppen is het grotere aanbod en de voordelen van het thuis kunnen passen. Mannen shoppen graag online omdat ze nu eenmaal niet houden van winkelen. Daarnaast besteden ze ook nog eens meer tijd online (siob.nl).
 
Er zijn dus zowel voor vrouwen als voor mannen positieve en negatieve factoren die het online shoppen beïnvloeden. Gemiddeld gezien zou de intentie tot het kopen van kleding online bij mannen net zo groot moeten zijn als die van vrouwen. En toch zien wij bij Vimodos een veel groter aandeel van vrouwelijke shoppers. 

Natuurlijk komt dit voornamelijk door ons assortiment dat vanuit de oorsprong van Vimodos nog steeds voor het grootste gedeelte bestaat uit vrouwelijke producten. Maar het zou daarom ook logisch zijn dat vrouwen beter converteren dan mannen, aangezien de breedte van ons assortiment een grote factor is in het bepalen van onze conversie ratio. Maar dit is bij ons niet zo. In tegenstelling tot dit converteren mannen in onze shop stukken beter. Wij zien conversieratio’s van mannen die 30% hoger liggen dan die van onze vrouwelijke bezoekers. Voor ons dus reden om eens dieper in deze verschillende groepen te duiken en te kijken hoe wij ervoor kunnen zorgen dat we meer mannelijke bezoekers in onze shop krijgen. Om dit mogelijk te maken zullen we eerst mannen en vrouwen moeten kunnen herkennen in onze data.
 
Segmenteren: Hoe herken je mannen in je data?
 
Er zijn verschillende manieren om er achter te komen wat de verschillen zijn tussen mannelijke en vrouwelijke bezoekers. Wij zijn in staat mannelijke en vrouwelijke bezoekers te segmenteren op verschillende manieren. De meest eenvoudige manier is om in Google Analytics segmenten aan te maken met bezoekers die specifiek mannelijke of vrouwelijke pagina’s bezoeken. Bij Vimodos zijn dit bijvoorbeeld de http://www.vimodos.nl/dames en http://www.vimodos.nl/heren pagina’s. Ook zijn bezoekers te herkennen aan het gebruik van de geslachts-filter die op iedere overview pagina te vinden is. Bovendien kan de profieldata van een ingelogde bezoeker naar Google Analytics gestuurd worden en zijn er verkeersbronnen die alleen vrouwen of mannen sturen zoals onze nieuwsbrieven.
Aan de hand van deze segmenten wil ik jullie nu laten zien wat voor verschillende cijfers dit oplevert per geslacht.
 
Waar komen de bezoekers vandaan. Traffic?
 
Het grootste verschil in traffic zit in het verschil in de traffic kanalen affiliate en vergelijkers. Mannen bezoeken minder blogs. Ze zoeken daarentegen meer met vergelijkers zoals Beslist. Dit is meteen een groot verschil in het surfgedrag tussen mannen en vrouwen. Vrouwen zijn online veel meer op zoek naar inspiratie, meningen van anderen en trends. Mannen zijn veel doelgerichter en zoeken naar wat ze nodig hebben. Ook het feit dat er veel minder mannelijke fashion websites zijn waar zij hun inspiratie vandaan kunnen halen draagt hieraan bij. De opkomst van mannelijke bloggers gericht op mannelijke mode trends laat in Nederland ook nog op zich wachten.
 
Wat doen bezoekers op de site?

Eenmaal op de site zien we ook duidelijke verschillen in gedrag. Vrouwen bekijken bij ons 12% meer pagina’s en hier doen zijn gemiddeld 15% langer over dan mannen. Het navigatiegedrag van mannen op de site verschilt ook significant met het gedrag van vrouwen op de site. Als we kijken naar de mannen homepage: www.vimodos.nl/heren, dan zien we dat mannen voornamelijk op categorie banners klikken en vrouwen voornamelijk op merken en inspiratie banners. Mannen gebruiken vaker het menu in plaats van de banners. Ze zijn dus echt gericht op zoek naar producten.
 
Hoe converteren mannen?
 
Bij Vimodos ligt de conversie ratio van mannen ongeveer 30% hoger dan die van vrouwen. Een mogelijke reden hiervoor is het feit dat veel vrouwen online kleding shops bezoeken vanwege hedonistische redenen. Dat wil zeggen dat veel vrouwen plezier beleven aan het online shoppen zonder dat hier een conversie voor hoeft plaats te vinden. Het bekijken van kleding en het vullen van een winkelmandje geeft veel vrouwen al een gelukkig gevoel. Mannen zijn hier minder gevoelig voor. Zij gaan alleen op zoek naar kleding wanneer ze echt iets nodig hebben. Ook de gemiddelde transactiewaarde ligt bij mannen stukken hoger omdat zij meer items per transactie kopen. 

Naast een betere conversie en een hogere opbrengst per transactie is de man ook na de aankoop een goede klant voor Vimodos. Het retourpercentage ligt bij mannen stukken lager en mannen openen, klikken en converteren beter op onze nieuwsbrief.
 
Conclusie
 
Uit onderzoek blijkt dus dat mannen net zo graag online shoppen als vrouwen. Uit onze data blijkt ook nog eens dat de mannen die al online shoppen veel beter converteren dan vrouwen. Het aandeel ligt wel lager dan wij zouden willen. Wij zien dit de afgelopen maanden wel flink toenemen en wij verwachten dat dit de komende tijd nog veel sterker zal gaan groeien. Voor ons redenen genoeg om deze mannen naar de shop te trekken. Dit vergt wel een andere strategie dan die voor vrouwen omdat het surfgedrag van de man anders is. In een volgend artikel zal ik dieper ingaan op de manier waarop wij denken deze mannen de shop in te krijgen.

Lees het originele artikel op Emerce.nl

Leave a Comment