Sweebr begint internationale uitrol ‘iPadkassa’

Kassasysteem Sweebr brengt technieken uit de online wereld naar kassa’s in fysieke winkels. Het bedrijf zet de eerste stappen op de buitenlandse markt, maar merkt ook dat er veel evangeliewerk is te doen. Drie vragen aan Bart Jaspers.

Een jaar geleden ging iPadkassa Sweebr van start en nu maakt het aanstalte om zijn diensten op de buitenlandse markt aan te bieden. De eerste klanten zijn reeds operationeel in België, Polen en Zwitserland en er zijn informatieaanvragen uit Portugal en Australië. Buitenlandse handel is ook niet lastig, aangezien Sweebrs kassa volledig in de browser draait.

Een kassa op het web. Dat krijg je toch niet uitgelegd?
“Dagelijks evangeliseren is het credo. De verkoopinspanningen zijn met name gericht op winkelketens, groothandels en fabrikanten. Individuele winkeliers melden zich gewoon zelfstandig aan en gaan aan de slag.”

“Te veel managers bij retailers hebben er nog geen benul van hoeveel invloed internet heeft, en gaat hebben, op de fysieke retail. Veel fysieke winkels zijn simpelweg verworden tot een dure vorm van distributie van moleculen waarbij ‘beleving’ een modeterm is. Fysieke retail moet online systemen, waaronder dus de kassa, gaan gebruiken om een snellere en betere operatie te kunnen draaien en dus betere service tegen lagere kosten te kunnen leveren. Dan helpt een kassasysteem met realtime open webservices van een euro per dag. Zeker als je dat vergelijkt met kassa-investeringen van 7.000 euro plus twintig procent aan licentie-, service-, support en andere kosten.”

“Tel daar bijvoorbeeld 3D-printing bij op en quasi-realtime distributiemogelijkheden die concurreren tegen honderd tot 250 procent retailmarges en je ziet waar het pijn gaat doen. Binnen tien jaar wónen we weer in de winkelstraat.”

Het landschap van ‘mobiel fysiek betalen’ kent steeds meer aanbieders, bijvoorbeeld Payleven, Adyen en MyOrder. Hoe positioneer je Sweebr tegenover dit soort financieel krachtiger partijen?

“… en Net-M, KBC, ABN Amro, ING, Rabobank, iZettle, Afterpay, KNAB, èM!Payment, Ogone, ICE Payments, PayPal en Google. We zien het niet als ‘tegenover’ maar mét. Een kassasysteem zit op het snijvlak van klantendata, loyalty, betalen, logistiek, productdata en voorraden. Een kassasysteem heeft raakvlakken met betaalsystemen op slechts vier data-objecten: kassa-id, transactie-id, valuta-id en een bedrag. Betalen is druk, maar wordt een. Er zijn tientallen PSP’s en dito oplossingen. Daar gaan wij ons dus niet aan wagen.”

“We gaan wel netjes koppelen met betaalproviders die een echte oplossing willen bieden in de fysieke retail. Die de retailer echt willen helpen in plaats van zijn klant in te sluiten in moeilijke systemen en processen. Ik ben ervan overtuigd dat betaalapplicaties het gaan winnen van tokenbased betaalsystemen. Dus geen bankpassen en geen NFC. NFC is simpelweg een technology push van bestaande financiële en technische marktpartijen. Vorig jaar heeft heel Nederland zijn pinterminal moeten vervangen vanwege het nieuwe pinnen. Dus welke retailer gaat de komende vijf jaar opnieuw een pinterminal aanschaffen? Zoals altijd, zal ook in deze sector de innovatie van buitenaf komen.”

“Apps op een smartphone, of beter HTML5-apps, zijn goed te combineren met loyaltyprogramma’s en coupons. Dát is precies waar de fysieke retailer behoefte aan heeft. Hij moet zijn klant leren kennen om hem beter te kunnen bedienen. Het is wel zaak om de privacy van de klant niet uit het oog te verliezen. Een retailer hoeft geen NAW-data te hebben. Zijn klant is, vanuit informatie-oogpunt, een nummer. Wat data over geslacht, leeftijd en hobby’s moeten genoeg zijn. Verder zo min mogelijk persoonlijke data. De consument is eigenaar van zijn eigen data. Hij hoeft zich veel minder zorgen te maken over privacy als hij simpelweg nergens privacygevoelige data hoeft achter te laten.”

Wat staat er qua productontwikkeling op de agenda voor Sweebr voor de rest van het jaar?
“Onze API verder uitbreiden. We pushen nu al real time data, maar gaan met name verder koppelen met middelen op gebied van: loyalty, benchmark, mobiel, dynamic pricing, boekhouden, ERP, CRM, coupons, webshops en zo veel mogelijk direct aanpalende digitale processen. Dat is namelijk precies waar de bestaande kassa-aanbieders achterblijven: het koppelen van datastromen en processen.”

Lees het originele artikel op Emerce.nl

Leave a Comment