Fab.com opent fysieke winkels in Europa

Meubel- en designwinkel Fab.com is van plan om winkels te openen in Berlijn en Londen. De filialen op betonnen vloeren worden ingericht als inspiratieruimtes voor klanten die uiteindelijk digitaal gaan kopen.

Momenteel spreekt het bedrijf met vastgoedeigenaren die voldoende ruimte kunnen bieden zodat Fab.com flagshipstores kan openen in de grote winkelstraten van de hoofdsteden. De winkels moeten groot genoeg zijn om een duidelijk beeld over te brengen van het assortiment en merkbeleving van de Amerikaanse webshop.

Europabaas Maria Molland geeft bij de Financial Times de indruk dat het om een proef gaat. Ze heeft geen idee hoe de multichannelstrategie zich op termijn ontvouwt. Over vijf jaar, zegt ze, kunnen er vijfhonderd winkels zijn, tien of nul.

Op het moment dat traditionele winkeliers het moeilijk hebben te concurreren met webwinkels opent Fab.com eigen fysieke zaken. Niet eens om te verkopen, maar om passanten te inspireren om later – online – te kopen.

De webwinkel denkt dit jaar honderd miljoen euro omzet te realiseren in Europa. Dat is ongeveer een derde van het totaal. Sinds een jaar is het ook actief op de Nederlandse markt.

Begin 2012 kocht Fab.com de Duitse branchegenoot Casacanda. Dat markeerde de start van een snelle uitrol over Europa. Naast Nederland ging het Amerikaanse bedrijf vorig jaar ook live in Engeland, Frankrijk, Spanje en twaalf andere landen.

Fab.com begon als online homocommunity, maar koos uiteindelijk een nieuwe marktbenadering. De site ging in september 2011 live als designwinkel.

De internationale ambities lijken mede ingegeven door het afsluiten van een nieuwe financieringsronde. Eind 2011 werd de zesde, grootste, ronde doorlopen. Daarmee haalde Fab.com veertig miljoen dollar op bij onder meer Andreessen Horowitz.

Lees het originele artikel op Emerce.nl

Leave a Comment