Praktische tips voor biedingen (deel 3 van 6): Mobiele bodaanpassingen berekenen

Het artikel van vandaag over de berekening van mobiele bodaanpassingen is het derde deel in een reeks praktische tips voor biedingen. Het vorige artikel behandelde verbetering van uw resultaten met bodaanpassingen op basis van locatie

Iedereen is nu voortdurend online en schakelt naadloos tussen apparaten. Meer dan 38 procent van onze dagelijkse media-interacties vinden plaats op mobiele apparaten[1]. Dit biedt adverteerders nieuwe mogelijkheden om klanten altijd en overal op alle apparaten te bereiken. Bij Google willen we u helpen deze mogelijkheden te realiseren en nieuwe strategieën voor uw bedrijf te ontwikkelen om winst te boeken op mobiel.

Mobiele bodaanpassingen in geoptimaliseerde campagnes van AdWords geven adverteerders de mogelijkheid biedingen te optimaliseren op allerlei apparaten, vanuit een enkele campagne. In het artikel van vandaag leggen we uit hoe u een mobiele bodaanpassing kunt berekenen die de volledige conversiewaarde bepaalt waarmee mobiele advertenties voor uw bedrijf worden gegenereerd.

Bepaal uw huidige prestaties op desktop en mobiel U kunt voorafgaand aan de berekening van uw mobiele bodaanpassing een AdWords-rapport maken om uw huidige prestaties op desktop en mobiel te bepalen. Terwijl online-conversies, app-downloads en oproepen gemakkelijk kunnen worden bijgehouden in AdWords, kunnen andere conversies zoals winkelbezoeken wellicht moeilijker direct worden toegeschreven aan uw advertenties. Voor die conversies kan het nodig zijn om de waarde in te schatten. Naarmate de inschatting van de waarde van deze conversies meer accuraat is, zal uw mobiele bod meer geoptimaliseerd zijn.

Bereken uw mobiele bodaanpassing
De bepaling van de verhouding tussen de conversiewaarde voor enerzijds mobiel en anderzijds desktop/tablet is essentieel voor het optimaliseren van uw mobiele bodaanpassing. Dit wordt berekend door het delen van de waarde per klik op mobiel door de waarde per klik op desktop.

We geven een voorbeeld van deze berekening aan de hand van onderstaande tabel. Stel dat deze gegevens betrekking hebben op een landelijke winkelketen met mobiele websites en desktopwebsites naast de bestaande fysieke winkels. In de afgelopen maand genereerde de keten 10.000 klikken via mobiele advertenties en 10.000 klikken via desktop- en tablet-advertenties. De mobiele advertenties genereerden € 900 omzet via telefoontjes naar de winkels, € 5.000 via online verkoop en € 5.000 via winkelbezoeken, zodat de totale omzet €10.900 bedroeg. Gedurende dezelfde maand genereerden de desktop- en tablet-advertenties € 100 omzet via telefoontjes, € 10.000 via online verkoop en € 2.000 via winkelbezoeken, met een totale omzet van € 12.100.

Met deze gegevens kan de waarde per klik worden berekend (voor mobiel en desktop) door de totale waarde (de totale omzet van alle conversietypen) te delen door het totale aantal klikken. In dit geval is de mobiele waarde per klik € 1,09 en de desktopwaarde per klik € 1,21.

De mobiele bodaanpassing is de verhouding van deze twee waarden: de waarde per klik op mobiel wordt gedeeld door de waarde per klik op desktop, waarna 1 van het resultaat wordt afgetrokken. In dit geval hebben we (1,09 / 1,21) – 1, ofwel een -10% mobiele bodaanpassing die kan worden ingevoerd in AdWords.

Herhaal en test
Zoals bij alle online marketingtechnieken, is de instelling van mobiele bodaanpassingen niet iets dat je simpelweg ‘deed en weer vergeet’. Regelmatig herhalen en testen is nodig om adequaat te kunnen reageren op verandering van seizoen of bedrijfsactiviteit. Vanwege de verscheidenheid van schermgrootten bij mobiele apparaten, raden we ook aan dat u uw aandeel in mobiele vertoningen nauwkeurig volgt zodat uw advertenties op de topposities worden weergegeven.

Meer informatie
Ga voor meer informatie over mobiele bodaanpassingen naar het Helpcentrum van AdWords of bekijk de opname van deze hangout on air: ‘Geoptimaliseerde campagnes: mobiele strategie optimaliseren‘.

Voor het gebruik van mobiele bodaanpassingen moet u uw campagnes upgraden naar geoptimaliseerde campagnes. Vanaf 22 juli 2013 beginnen we automatisch met het upgraden van alle campagnes.

Volgende week gaan we dieper in op de wijzen waarop u hulpmiddelen zoals Conversion Optimizer en Verbeterde CPC kunt gebruiken om uw bodinstellingen te automatiseren op basis van uw specifieke bedrijfsdoelstellingen zoals ROI.

Geschreven door Andy Miller, hoofd Mobile Search Solutions
Gepost door Charis, Inside AdWords Team

[1] http://www.google.nl/think/research-studies/the-new-multi-screen-world-study.html

Lees het originele artikel

Leave a Comment