Vente Privée: ‘We gaan naar drie miljard omzet’

De besloten Europese webwinkel Vente Privée wil zijn omzet in de komende jaren ruim verdubbelen tot drie miljard euro. Handel via mobiele dragers speelt daarin een belangrijke rol.

“We doen nu 1,3 miljard euro en willen naar drie miljard. Dat kan niet alleen in Frankrijk, dus we gaan groeien in andere Europese landen”. Ilan Benhaim is een van de oprichters van de grote fashionshop Vente Privée. Hij was vanochtend een van de sprekers op Emerce eFashion in Pakhuis De Zwijger te Amsterdam.

Die groei zal gedeeltelijk op eigen kracht worden gerealiseerd. Althans, Google zal slechts in beperkte mate helpen bij de buitenlandse groei van de Fransen. De site is afgeschermd met een log-in waardoor de duizenden items in de winkel niet kunnen worden geïndexeerd. En dus geen zoekverkeer opleveren. AdWords worden wel gebruikt.

“Groei realiseren we door het merk in een land groot te maken. Als mensen over je producten en diensten gaan praten, volgen de nieuwe klanten uiteindelijk vanzelf wel. In ons thuisland schrijven zich nog steeds tienduizend nieuwe leden zich per dag in.”

Sinds twee jaar kunnen Nederlanders al bij Vente Privée kopen. “Voor een internationale uitrol nemen we de tijd. Die hebben we ook, want het hele bedrijf is van ons. Er zit geen venture capital of andere belanghebbenden in. Eerst gaan sites live in het Engels, met hooguit de lokaal vereiste functiionaliteit. Daarmee doen we ervaring op. Dan wordt de site vertaald, lokale retouropties mogelijk gemaakt en meer betaalmogelijkheden.” Zodra er er een lokaal team aan de slag moet, is er veel marktkennis verzameld.

In Nederland zal Vente Privée in september een actie houden met foodbloggers. Er zal een bepaalde olie exclusief in Nederland worden verkocht via de site. Met dit soort exclusieve acties werkt het bedrijf zich vaak met succes in de kijkers bij de massamedia, wat weer meer nieuwe leden oplevert.

Naast de internationale uitbreiding zet Benhaim zwaar in op mobiele e-commerce. “Dertig procent van de traffic én de omzet is afkomstig van mobiele drager.” Dat is een verhouding van 1:1 waar menig ander retailer jaloers op zal zijn. De mobiele conversies zijn doorgaans lager dan op het vaste web.

iOS is goed voor zeventig procent van de omzet, Android en de webapplicatie voor de resterende dertig. De omzetverhouding tussen telefoons en tablets is fifty-fifty.

Benhaim verwacht dat consumenten op termijn enkel via de vaste computer, tablets en telefoons zullen shoppen. De laptop zal verdwijnen.

De Fransman ziet niets in technologie waarmee zijn klanten thuis achter het scherm via de webcam virtueel kleding kunnen passen. “Ik wil mezelf niet zien. Ik wil Brad Pitt met mijn kleding zien.”

In social commerce ziet hij niets. “We hebben de Facebookbuttons van de site verwijderd. Die leveren niets op. Ik geloof niet in social commerce. Als de mensen van Facebook me weer eens proberen te overtuigen, komen ze altijd met dezelfde twee voorbeelden. Social media voor klantenservice is weer een hele ander verhaal. Dat gaat goed.”

Lees het originele artikel op Emerce.nl

Leave a Comment