CBS: 7,1 miljoen frequente online shoppers

Cijfers van het CBS laten zien dat 7,1 miljoen consumenten in drie maanden tijd wel eens online winkelen. In de meeste gevallen, zeventig procent, kopen ze enkel nieuwe producten en diensten. Twintig procent mengt nieuw met tweedehands.

Het kan ook niet anders, de grote groei van het aantal online shoppers in Nederland is eruit. Nieuwe cijfers van het CBS laat zien dat tien miljoen mensen internet inzetten in producten en diensten te kopen. Driekwart van hen doet dat regelmatig, een kwart hooguit een enkele keer in het jaar.

Het onderzoek, verricht over 2012, laat bovendien zien hoe de verhoudingen tussen nieuwe en tweedehands aankopen liggen. Slechts vier procent van de shoppers koopt enkel en alleen gebruikte goederen. Dat zijn een paar honderdduizend mensen. Zeventig procent koopt enkel nieuwe items en de rest koopt afwisselend nieuwe en tweedehands goederen.

Hoe dat tweedehands circuit eruit ziet, valt buiten de scope van het CBS-onderzoek. Het is aannemelijk dat Marktplaats.nl een van de grootste bestemmingen is, maar welke productgroepen het populairst zijn en hoeveel geld in welke categorieën omgaat blijft een vraag.

Wel weten de statistici hoeveel geld men uitgeeft aan nieuwe en tweedehands goederen. De kleinere aankopen van bedragen tot honderd euro, zijn vaak gebruikte items. De uitgaven van meer dan honderd euro komen doorgaans nieuw van de producent. “Toch kocht ruim een derde voor minimaal honderd euro aan gebruikte artikelen.”

Ook de CBS-cijfers laten zien dat webwinkels harder om de gunsten van de consument gaan strijden. Het aantal (frequente) shoppers groeit niet hard meer en de online omzet an sich groeit dit jaar ook niet meer dan met tien procent. De verwachting is dat webwinkels gezamenlijk voor circa tien miljard euro zullen verkopen in 2013. Aangezien de groei niet meer in Nederland is te vinden, zoeken steeds meer webwinkeliers in het buitenland nieuwe afzetmarkten.

Foto: defrog (cc)

Lees het originele artikel op Emerce.nl

Leave a Reply