Detailhandel toont alleen online nog degelijke groei

Vrijwel de hele Nederlandse offline detailhandel laat in mei krimpcijfers zien, op de supermarkten na. In de online detailhandel daarentegen is het een en al mooi weer, als wordt gekeken naar de cijfers van het CBS.

Het statistiekenbureau publiceerde vandaag namelijk de indexcijfers van de Nederlandse offline en online detailhandel (PDF). Die laten gemiddeld een duidelijk dalende trend zien sinds 2010.

De detailhandel als geheel noteerde in mei van dit jaar een omzetdaling van 0,6 procent.

Ondernemingen in de non-food, voedings- en genotsmiddelen noteren een jaarkrimp van tussen de twee en 3,5 procent. De supermarkten tonen als enige offline uitzondering een plus van 6,2 procent.

De online detailhandel groeit tegen de trend in. In mei is sprake geweest van een plus van 11,1 procent en over het hele eerste kwartaal is dat 6,9 procent.

De groeicijfers van online zouden in realiteit nog gunstiger kunnen zijn, ten nadele van de offline detailhandel. Het CBS zegt namelijk over zijn meetmethode: “De omzet die reguliere winkelbedrijven via internet realiseren wordt namelijk niet bij de detailhandel via postorder en internet gemeten, maar bij de branches die aansluiten op de hoofdactiviteiten van deze winkelbedrijven. Zo wordt bijvoorbeeld de omzet van een kledingwinkel die voornamelijk via de winkel verkoopt, maar deels ook via internet, toegerekend aan de branche kledingwinkels.“

Ook in de online sector is het niet een en al hallelujah. Uit marktcijfers blijkt dat het vooral de honderd a tweehonderd grootste internetwinkels zijn die grote financiële stappen vooruit zetten. De tienduizenden anderen halen gemiddeld niet of amper tien procent omzetgroei per jaar.

Foto: Thomas Edwards (cc)

Lees het originele artikel op Emerce.nl

Leave a Comment