E-commerce in Oost-Europa groeit tientallen procenten

De e-commercesector in Litouwen is met 450 procent groei een echte uitschieter. Wel zijn de ontwikkelingen in het Baltische land illustratief voor een algemene trend in de regio.

Nu de grootste groei van e-commerce in het westen achter de rug is, groeicijfers van tientallen procenten komen niet meer voor, dienen bedrijven uit Oost-Europa zich aan. Cijfers van dataleverancier Icecat laten zien dat vijftig procent groei geen uitzondering is.

De ‘periferie van het Westen’ is bereikt: Oost-Europa, Mexico, Zuid-Afrika. “In enkele jaren heeft Italië (+72%) de transitie gemaakt naar een volledig ontwikkeld e-channel. Litouwen (+450% (foto)) staat nog in de beginfase en is gestart van een zeer laag niveau van online channelactiviteit. Hetzelfde geldt voor Hongarije (+150%).”

Er lijkt daarom sprake van een tweede e-commercegolf in Europa. Naarmate meer mensen mobiel internet op enige vorm van vast breedband krijgen, en wat meer financiële bestedingsruimte, mengt een nieuwe consumentengroep zich in de digitale markt.

Omzetcijfers uit deze regio’s geeft Icecat niet. Het bedrijf uit Nieuwegein weet enkel hoeveel pagina’s met productinformatie worden opgevraagd bij webwinkels, vergelijkingssites en andere e-commercesites.

De groei op de markten in het oosten komen niet helemaal als een verrassing. Afgelopen voorjaar lieten de onlinereclamecijfers van Europese landen al zien dat internetreclame in ‘nieuwe’ landen erg snel groeit. Onder de grootste groeiers in 2012: Bulgarije, Tsjechië, Servië, Hongarije en Rusland en Turkije natuurlijk.

Het merk waarvan de meeste productspecificaties worden opgevraagd op het web is HP. De nummer twee, met een jaargroei van 93 procent, is Philips. Daarna volgens Samsung, Sony en Canon pas. Die cijfers zeggen dat Philips in de mondiale e-commercewereld steeds zichtbaarder wordt en dat de vraag naar productinformatie bijna verdubbelde afgelopen jaar.

Apple, bijvoorbeeld, staat op de 29e positie en noteert een groei van informatievraag van 1 procent. Dat zegt niets over de algemene interesse en verkoop van Appleproducten aangezien het bedrijf een groot en groeiend eigen digitaal en offline verkoopapparaat heeft. De Nederlandse bedrijven Trust (positie 31) en TomTom (positie 97) noteerden respectievelijke dalingen van 23 en 28 procent.

Foto: erephas (cc)

Lees het originele artikel op Emerce.nl

Leave a Comment