Export: Verken nieuwe markten en versnel uw groei

Bedrijfsstrategiëen zijn meestal georïenteerd op het realiseren van groei. Dit kan soms lastig zijn indien de groei in de huidige markt stagneert, en meerdere spelers kent. Vaak hebben deze elk hun sterke punten waardoor het al snel uitdagend wordt om meer marktaandeel te behalen. Met groei in het hoofd handelt deze blogpost over export hebben aangezien dit uw onderneming aanzienlijke voorsprong kan opleveren.


Het gaat goed in de huidige markt dus waarom zou ik exporteren? Het omvat bijkomende kosten en het vergt tijd en toewijding. Toch kan exporteren waardevolle voordelen opleveren en die halen we hier graag aan:

  • Eerst en vooral zorgt export voor een stijging in het aantal verkopen en dus een stijging in omzet. 
  • Er zijn vele snel groeiende markten waar potentiële klanten bereid zijn uw goederen en diensten af te nemen. 
  • Het levert voordelen op die u nog competitiever maken op de thuismarkt; 
    • Door te exporteren vergroot u de schaalbaarheid waardoor uw kosten omlaag gaan. Zodus vergroot u de marges. 
    • De kennis die u put uit uw ervaringen op andere markten zorgen ervoor dat u in contact komt met andere goederen en diensten en nieuwe manieren om deze aan te prijzen. 
  • Wanneer u uw activiteiten gaat spreiden over meerdere markten wordt u minder afhankelijk van uw thuismarkt voor succes. Een goede strategie hier is om de omzet van de thuismarkt te gebruiken om de vaste kosten van het exporteren te financieren, op die manier vergroot u de winstegevenheid. Bijvoorbeeld wanneer u overcapaciteit in de thuismarkt inzet voor exportmarkten, verlaagt u de kost per eenheid. 
  • Geen fysieke verplaatsing aangezien u alles kan beheren vanuit uw huidige locatie. 
  • Vaak gemakkelijker om marktaandeel te krijgen in nieuwe markten met uw unieke verkoopsargumenten. 

Vergeet daarbij ook niet dat u op dit moment al internationaal concurreert. Wanneer u kijkt naar het competitief landschap in de huidige markt zal u zien dat hier al internationale spelers aanwezig zijn. Wanneer u hun eigen thuismarkten betreedt gaat u een beter inzicht krijgen in hoe deze zaken doen wat u competitiever maakt op de eigen markt.

Oplossingen van Google kunnen u daarbij helpen aangezien het relatief gemakkelijk is om een nieuwe markt te penetreren met een goed opgezette campagne die een relevante/unieke boodschap uitdraagt naar de juiste doelgroep. Ook hoeft u geen grote financiële toezegging te doen aangezien u met een klein budget kan gaan uittesten. Verder zijn er nog allerhande tools waarmee u data kan verzamelen over de nieuwe markt en om bijvoorbeeld te bepalen welke markten interessante mogelijkheden voor u bieden.

Dus hoe begint u hiermee?

Ga eerst een vooral kijken naar hoe u in de thuis- /huidige markt tot de huidige positie bent gekomen. Hoe groeide u hier? Wat waren de successen en wat ging er mis? Neem dit allemaal mee wanneer u naar het buitenland trekt.

Vervolgens kan u de Global Market Finder tool gebruiken om te kijken hoe groot de opportuniteit is in een bepaalde markt. Vaak is het logischer om eerst te gaan kijken naar directe buurlanden aangezien deze markten gelijkaardig zijn aan de thuismarkt inzake verzending, open grenzen, etc. De barrieres om toe te treden tot deze markten zijn vaak erg laag. De Global Market Finder geeft een goed inzicht in de volumes verkeer in andere markten, alsook een schatting van de CPCs en vertalingen van de zoektermen die voor u interessant zijn.

Wanneer u de nieuwe markt betreedt maakt u eerst een analyse van wat er daar speelt. Neem de lokale Google pagina erbij (best in het hulpprogramma Advertentievoorbeeld en -diagnose), voer uw top zoekwoorden in en kijk wat de lokale spelers communiceren. Vaak valt u dan meteen op dat uw unieke verkoopargumenten hier niet of anders vertegenwoordigd zijn.

Vervolgens raden we aan om klein te beginnen in een nieuwe markt, kies bijv. een provincie en richt u daar op. Eerst en vooral is het belangrijk dat de website gelocaliseerd word. Hiermee bedoelen we dat u niet alleen de website dient te vertalen, deze moet ook nog een keer aangepast zijn aan locale gebruiken (valuta, BTW, etc.). Vervolgens communiceert u hier uw sterkste unieke verkoopsargumenten en kijkt u hoe het gaat. Wanneer u tevreden bent van de resultaten kan u gaan uitbreiden en vervolgens uw merknaam beginnen opbouwen in de nieuwe markt.

Graag illustreren wij hier met twee voorbeelden. Maak kennis hier kennis met SEOshop en hier met Flora Direct, en hoe zij in internationale markten gebruik maken van Google AdWords en andere oplossingen.

Geschreven door Erik Theelen & Pieter Baeyaert, Export Specialisten

Gepost door Charis, Inside AdWords Team

Lees het originele artikel

Leave a Comment