Stichting WebwinkelKeur lanceert het eerste Europees erkende webwinkel keurmerk

Sinds deze week is het mogelijk om bij Stichting WebwinkelKeur het internationale EMOTA keurmerk aan te vragen. Hiermee is Stichting WebwinkelKeur de eerst en enige vertegenwoordiger van de overkoepelende Europese organisatie in Nederland.

Accreditatie
Het EMOTA keurmerk kan gebruikt worden naast het Nederlandse WebwinkelKeur keurmerk. Om in aanmerking te komen voor het EMOTA keurmerk volgt een extra juridische controle die uitgevoerd wordt door Gielen Juridisch Advies en HBO Juristen. Hiermee wordt de kwaliteit van het EMOTA keurmerk gegarandeerd en heeft de wewinkelier een volledige juridische scan van zijn webwinkel. Tevens ontvangt het lid hierbij een uitgebreid rapport met keurings- en verbeterpunten om helemaal te voldoen aan geldende (Europese) wetgeving. Deze controle wordt jaarlijks herhaald.

Samenwerking tussen EMOTA en Stichting WebwinkelKeur
“We zijn erg blij met de toetreding van WebwinkelKeur tot het Europese samenwerkingsverband van het EMOTA keurmerk” aldus Susanne Czech, Secretary General van EMOTA. “Stichting WebwinkelKeur zorgt net als ons voor een versterking van het consumentenvertrouwen waarbij de Europese webwinkel markt profiteert.”

Marcel Landeweerd, Oprichter van Stichting WebwinkelKeur, is het daar mee eens. “De e-commerce markt wordt steeds meer Europees. Middels het doorvoeren van dezelfde regels in Europese lidstaten wordt het steeds makkelijker om een markt buiten de eigen landsgrenzen aan te boren. Hierdoor is er ook vraag naar een keurmerk dat Europees erkend en bekend is. Een dergelijk keurmerk kan naar mijn idee alles succesvol opgezet worden middels samenwerking tussen nationale organisaties in alle lidstaten. Door samen te werken met EMOTA geven we de Nederlandse webwinkelier toegang tot dit samenwerkingsverband tegen een betaalbare prijs.”

Over EMOTA
EMOTA is de officiële belangenbehartiger van Europese bedrijven in de verkoop op afstand. Op het moment heeft EMOTA leden in Oostenrijk, België, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Finland, Italië,  Portugal, Rusland, Spanje, Zweden en Zwitserland, en een geassocieerd lid in Polen. De focus van EMOTA ligt op het wegnemen van de belemmeringen voor grensoverschrijdende verkoop en het  faciliteren hiervan zodat e-commerce bedrijven hun internationale ambities kunnen waarmaken. Begin dit jaar introduceerde EMOTA op het EMOTA keurmerk in samenwerking met diverse nationale branche organisaties in diverse landen. Het EMOTA keurmerk wordt afgegeven door de nationale organisatie in het betreffende land. Tot voor kort was EMOTA in Nederland niet vertegenwoordigd, met de toetreding van Stichting WebwinkelKeur is het EMOTA keurmerk echter ook voor Nederlandse organisaties bereikbaar geworden.

eCommerce Europe
In 2012 stapte het Thuiswinkel Waarborg uit EMOTA. Kort hierna is Thuiswinkel.org begonnen met  het opzetten van een eigen overkoepelende organisatie onder de naam eCommerce Europe. Ook deze organisatie volgt het voorbeeld van EMOTA en hoopt in de loop van 2015 een Europees keurmerk te lanceren. Tot dan is het EMOTA keurmerk het eerste en enige keurmerk dat is vertegenwoordigd in alle grote EU landen. Voordelen juridische screening De juridische keuring van uw webwinkel wordt uitgevoerd door een in webwinkelrecht ervaren jurist van Gielen Juridsch Advies of HBO Juristen. Er wordt gekeken of de webwinkel & Algemene Voorwaarden voldoen aan de wettelijke eisen en de eisen die EMOTA stelt aan webwinkels. Eventuele verbeterpunten om te voldoen aan alle (Europese) regels kunt u nalezen in een helder en overzichtelijk rapport.

The post Stichting WebwinkelKeur lanceert het eerste Europees erkende webwinkel keurmerk appeared first on WebWinkelCommunity.

Lees het originele artikel op WebwinkelCommunity.nl

Leave a Comment