FMCG: sta op en innoveer!

Ik weet het nog goed waar mijn FMCG carrière begon: in augustus 1996 op de Bilderdijkstraat in Amsterdam. Als kersverse vertegenwoordiger van Nutricia stond ik met knikkende knietjes en een grote vertegenwoordigerskoffer op de stoep voor een Edah winkel. Ik moest voor het eerst in mijn leven babyvoeding en zuigelingenvoeding aan supermarktondernemers verkopen. Daar leerde ik de winkelvloer kennen, maar vooral ook hoe consumenten zich gedragen op de winkelvloer en hoe A-merkfabrikanten invloed kunnen uitoefenen op het koopgedrag van consumenten. Een jaar later mocht ik met dezelfde knikkende knietjes als national accountmanager op jaargesprek bij de hoofdkantoren van enkele retailers. Als je als A-merkfabrikant niks te bieden had, wist je zeker dat je met minimaal 3 procent minder marge voor het volgende jaar de deur uit liep. Toen al lag de macht bij de retailer en had je als fabrikant het nazien als je niet met echte innovaties kwam. Prijs was de heilige graal. Lees meer over: FMCG: sta op en innoveer!.

Lees het originele artikel op Marketingfacts.nl

Leave a Comment