De 3 gouden tips van het Search Congres 2014

Afgelopen donderdag was ik aanwezig op de conference day van het Search Congres 2014. Dit evenement werd voor het tweede jaar gehouden in de Meervaart in Amsterdam. Op het programma stonden 3 keynotes van internationale sprekers en een aantal workshops.

search congres 2014 verslag

De hele dag was tot in de puntjes verzorgd, de locatie was perfect en de keynotes zeer interessant. En uiteraard werd de dag afgesloten met een gezellige borrel. Een aantal ontwikkelingen liepen als een rode draad door deze dag.

De perfecte combinatie: SEO en SEA

De laatste jaren reserveert Google meer en meer ruimte voor advertenties. En eigenlijk is dat helemaal niet zo vreemd. Google is een commercieel bedrijf dat 85% van de inkomsten genereert via advertenties. Maar is SEO dan nog wel belangrijk? Daarop is het antwoord heel duidelijk: ja, SEO en SEA is juist de perfecte combinatie!

Waarom is het dan de perfecte combinatie?

  • 36% van de mensen realiseert zich niet dat Google Adwords advertenties zijn (onderzoek via Econsultancy)
  • Er komt steeds meer concurrentie in Google Adwords
  • Advertenties en organische resultaten lijken steeds meer op elkaar
  • Er zijn nog steeds heel veel zoekopdrachten waarbij Google geen advertenties toont
  • Klanten gebruiken meerdere kanalen voordat ze daadwerkelijk converteren

SEO en SEA de perfecte combinatie

Content marketing

Content marketing: een begrip dat we al jaren kennen en wat de laatste tijd erg hot is. Een aantal gedachtes van de keynote-sprekers over content marketing:

  • Content is nu al belangrijk, maar wordt in de toekomst nog veel belangrijker
  • Goede content begint met een geweldig idee, daarna volgt de vorm
  • Het creëren van goede content kost veel tijd en geld
  • Goede content levert op de lange termijn veel op
  • Mensen zoeken content die ze kunnen delen, waarmee ze zelf slimmer lijken
  • Door de opkomst van content marketing is er steeds meer content beschikbaar. Door de toenemende concurrentie wordt het steeds moeilijker om gevonden te worden.

Content Marketing strategie

Mobiel

Het laatste onderwerp dat als een rode draad door deze dag liep was: mobile (first). Hannah Smith van Distilled zei hierover: “If you’re ignoring mobile, you will be screwed.” Het is duidelijk, we kunnen mobiel beter niet negeren. Maar waarom eigenlijk niet? Een aantal redenen uit de keynotes:

  • Social media is enorm populair en  wordt vaak op een mobiel apparaat gebruikt. Content die gedeeld wordt op social media moet dus ook goed worden weergegeven op mobiele apparaten
  • Binnenkort is het maandelijks aantal zoekopdrachten via mobiele apparaten groter dan het aantal zoekopdrachten uitgevoerd op desktops
  • Google wil hun gebruikers een prettige ervaring geven. Een website die is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten helpt daarbij!

Deze bovenstaande onderwerpen geven een mooie samenvatting van de verschillende keynotes. Ik kijk terug op een inspirerende en leuke dag en kijk uit naar de volgende editie! Wil je meer weten over het search congres 2014? Bezoek dan de website van het Search Congres.

Het bericht De 3 gouden tips van het Search Congres 2014 verscheen eerst op De Nieuwe Zaak.

Lees het originele bericht op www.denieuwezaak.nl

Leave a Comment