Friends of Search 2015

Donderdag 19 februari was het weer zo ver. De tweede editie van het Friends of Search congres in Amsterdam. Na een geslaagde eerste editie moesten we er natuurlijk dit jaar ook weer bij zijn. Friends of Search is een zoekmachinemarketing congres met veel internationale sprekers. In dit artikel ga ik in op een aantal aan SEO gerelateerde sessies.

Friends of Search logo

Bas van den Beld, bekend van State of Digital, trapte de dag af met een verhaal over het search landschap in Nederland. Een landschap waarin de gebruiker steeds meer centraal komt te staan. Na Bas was het de beurt aan Mike King van iPullRank. Een belangrijke boodschap van Mike tijdens deze eerste keynote sessie was ‘Don’t chase the algorithm’. Stel je pro-actief op, denk vooruit en loop niet achter de hypes aan. Google wordt steeds slimmer, waardoor een focus op de gebruiker de enige manier is om op de lange termijn succesvol met SEO te zijn. Hierbij behandelde Mike een aantal belangrijke ontwikkelingen, zoals Google Now, the internet of things, mobile en micro formats. Na de tweede keynote sessie van James van Thiel (Google) werd de groep gesplitst en was het tijd voor parallel sessies over SEO en SEA gerelateerde onderwerpen.

Friends of Search

Content marketing is de laatste jaren een hot topic in marketingland. Hannah Smith van Distilled en Lisa Myers van Verve Search hebben beide veel ervaring met content marketing, waarbij de nadruk tijdens de sessies lag op creatieve ‘viral content’. In beide sessies deelden ze meerdere tactieken voor succesvolle content campagnes. Hannah gaf zeven factoren die eraan bijdragen dat een idee blijft hangen (simple, unexpected, concrete, credible, emotional, story, shareable) en liet zien welke content, die ze in het verleden heeft gecreĆ«erd, hier wel of niet aan voldoet. Lisa liet aan de hand van een voorbeeld zien hoe je in landen met een kleine populatie, toch de grote autoritaire sites naar je content kunt laten linken.

Hoewel de focus van veel SEO specialisten de afgelopen jaren steeds meer richting content is verschoven, benadrukte Richard Baxter van Builtvisible nog eens het belang van de technische kant van SEO. Aan de hand van diverse praktijkvoorbeelden liet hij zien hoe verschillende quickwins een enorme impact kunnen hebben op SEO resultaten. Een voorbeeld hiervan is het voorkomen van interne 301 redirects en het gebruik van meerdere redirects achter elkaar. Het punt dat Richard wilde maken is duidelijk: je kunt de beste content maken die er is, maar als je de techniek achter je site niet op orde hebt, dan behaal je hiermee niet de gewenste resultaten.

Cindy Krum van MobileMoxie en Marcus Tober van Searchmetrics gingen tijdens hun sessies door twee belangrijke ontwikkelingen. Cindy heeft veel ervaring met mobile SEO. Belangrijke aandachtspunten die eruit sprongen zijn: besteed aandacht aan UX (met een mobiele of responsive site) en de laadtijd van je website. Marcus ging in op de dood van een focus op keywords binnen SEO. Het Hummingbird algoritme van Google speelt hierbij een belangrijke rol. Wil je in de toekomst goed gevonden worden? Richt je dan op concepten, entiteiten en onderwerpen, niet slechts op een los keyword. En zorg daarnaast dat het duidelijk is bij welke intentie een pagina relevant is.

Ian Lurie van Portent had tijdens zijn sessie ‘One-Trick Ponies Get Shot: Strategic thinking for SEOs’ een belangrijke boodschap. Zorg dat je helder voor ogen hebt waarom je bepaalde tactieken oppakt. Waarom voer je bepaalde werkzaamheden uit? Heb je een doel met bijbehorende KPI’s en op welke manier dragen je werkzaamheden hieraan bij? Stop met het misbruiken van losse tactieken die nu werken, maar volgend jaar weer door Google worden afgestraft, maar werk aan een lange termijn strategie.

Al met al was het een leuke, interessante en leerzame dag, die werd afgesloten met een gezellige borrel. Volgend jaar zijn we er zeker opnieuw bij! Hieronder staan de al beschikbare slides van de aan SEO gerelateerde presentaties:

One-Trick Ponies Get Shot: Strategic thinking for SEOs door Ian Lurie van Portent:

Link analysis in a Penguin & Disavow world door Christoph Cemper:

Using creative campaigns to WIN in SEO door Lisa Myers van Verve Search:

How to make content marketing a success door Hannah Smith van Distilled:

What UX, IZ and SEO can teach each other door Marianne Sweeny van Portent:

Het bericht Friends of Search 2015 verscheen eerst op De Nieuwe Zaak.

Lees het originele bericht op www.denieuwezaak.nl

Leave a Comment