Goud zit in je eigen data: vergroot je eigen e-mailfanbase!

Mag je elke klant een nieuwsbrief toesturen? Ja, dat mag. Dit mag natuurlijk als iemand zichzelf heeft aangemeld, maar ook als de contactgegevens (en dus het e-mailadres) zijn verkregen in het kader van de verkoop van een product of dienst. Maar let op, want daarvoor geldt wel: wanneer je in dat laatste geval het e-mailadres gaat gebruiken voor de nieuwsbrief, dan mag het alleen gaan om producten of diensten van de onderneming die de klantgegevens van de consument heeft verkregen.

Visual1

Eerst denken, dan doen

Dat zet natuurlijk aan tot nadenken: heb jij ook een database met klanten die nog nooit nieuwsbriefabonnee zijn geweest? Die zou je natuurlijk graag willen toevoegen aan je abonneebestand. Maar wacht even, want het is niet verstandig dit te doen zonder eerst verder te denken over de impact daarvan.

Allereerst is er een beperking in de regelgeving, namelijk dat niemand voor eeuwig klant blijft. Hoe lang een contactpersoon als klant mag worden gezien, is per bedrijf verschillend en is mede afhankelijk van het verkochte product. Daarnaast is het mogelijk dat het e-mailadres van mensen verandert, bijvoorbeeld door het switchen van provider. Naarmate de tijd verstrijkt, zullen er steeds meer e-mailadressen in je database zijn die niet meer bestaan. Het toch toesturen van een nieuwsbrief resulteert vaak in een hogere bounce rate. En dat is schadelijk voor jou als afzender! Toch hoeven deze aandachtspunten je niet tegen te houden om je klanten te benaderen en jouw nieuwsbrief onder hun aandacht te brengen. Hoe kun je dit goed aanpakken?

Lees het hele artikel op marketingfacts.nl

Het bericht Goud zit in je eigen data: vergroot je eigen e-mailfanbase! verscheen eerst op De Nieuwe Zaak.

Lees het originele bericht op www.denieuwezaak.nl

Leave a Comment