Waarom links opschonen soms effectiever is als meer link building.

In 2008 heeft een kennis van mij in Duitsland een ebook uitgebracht. Je moest even wat gegevens invullen en dan mocht je zijn boek met de ruim 80 pagina’s tips voor een betere ranking in Google ook lezen. Op elke pagina stond in het midden: “Du brauchst mehr links.” Veel mensen voelden zich bekocht (en dat zelfs voor een ‘gratis’ ebook) en begrepen niet de waarde en de impact van het ebook. Het vertelde namelijk exact wat je moest doen om een betere positie in Google te krijgen, links verzamelen op een ludieke wijze (want dat het links verzamelde mocht duidelijk zijn).

In diezelfde tijd waren we in Nederland nog druk bezig om nog meer startpagina-klonen in het leven te roepen, linkbuilding meer schaalbaar te maken en uit te besteden aan de meest goedkope aanbieders. En, nog steeds tot mijn spijt, niet eens onverdienstelijk. Een goed potje linkspam leverde meestal glansrijke nummer 1 posities op in Google en veel bedrijven waanden zich de koning te rijk. Google werd strenger en strenger, maar het leek vooral Nederland over te slaan.

De panda’s en de penguïns hadden wel wat effect, en er zijn mensen genoeg die er boos over zijn geweest of er toch aardig stress van hebben gehad. Maar toch, impact zoals in de US, UK en DE bleven tot midden 2013 toch aardig uit.

Toen veranderde iets in de opzet bij Google. Schijnbaar hadden ze genoeg data verzameld en zag je zo af en toe ook flinke uitval bij Nederlandse sites. De grote blogs etc schrijven er eigenlijk niet over, want dan moeten ze zelf misschien wel met de billen bloot, maar veel SEO’s weten onderhand maar al te goed, ook in Nederland kan Google onverbiddelijk zijn als het gaat om linkspam.

Je moet dan wel onderscheidt maken tussen iets wat een algoritme heeft opgepakt en je dus een demping geeft of een daadwerkelijk penalty dat door iemand van het webspam wordt uitgedeeld.

Als je een daadwerkelijk waarschuwing hebt gehad in je Google Webmaster Tools is het duidelijk tijd voor actie. Maar als je voortgang boekt op allerlei zoektermen en groeit in allerlei andere kanalen, maar die ene, superbelangrijke zoekterm blijft maar plakken op plek 16 of 23, wat je ook maar doet. Dan is het een hopeloze zaak. Of toch niet?

Penaltydokters

Sander en ik doen sinds twee jaar samen ‘penaltydokters‘ omdat we zagen dat er soms op een hele andere manier sneller resultaat geboekt kon worden, zonder zelfs de richtlijnen van Google te breken, sterker nog door hier eens goed gebruik van te maken. Door linkprofielen goed door te lichten, links af te waarderen, verwijderen of zelfs een disavow te geven als het nodig was kwamen enkele websites plotseling toch wel, met succes, weer naar boven.

Penguïn realtime

Aan het einde van dit jaar verwacht Google dan ook dat ze de penguïn update realtime kunnen draaien. Dat wil dus zeggen dat disavowlijsten sneller kunnen worden opgepakt, maar ook dat door het altijd draaien van dit soort berekeningen de risico’s groter worden. Veel van dit soort algoritmes zijn dan ook ‘levend’ en hebben geen harde grenzen. Dit wordt gedaan op basis van de data die Google voor handen heeft.


Waarom links opschonen soms effectiever is als meer link building. is een artikel van: chapter42.
Zoekmachine optimalisatie en conversie optimalisatie weblog van Roy Huiskes

Lees het originele artikel op Chapter42.nl

Leave a Reply