Vandaag maken we de updates voor de feedspecificatie voor producten van Google Shopping bekend. De specificatie helpt u te bepalen welke productinformatie Google nodig heeft voor Shopping-advertenties. Elk jaar proberen we met behulp van updates de ervaring van mensen die online naar uw producten zoeken te verbeteren.


Voor sommige updates is het noodzakelijk dat u vóór 1 september 2016 of 14 februari 2017 uw huidige productgegevens aanpast.


De updates van dit jaar:


  • ‘Eenheidsprijzen’ komen beschikbaar voor alle markten, zodat prijzen op een consistente manier worden weergegeven. Dit betekent dat wanneer u eenheidsprijzen wilt weergeven, u voortaan de kenmerken moet gebruiken die betrekking hebben op eenheidsprijzen (unit_pricing) en niet het kenmerk ‘prijs’ [price].
    Meer informatie
  • In Duitsland, Frankrijk, Japan en het Verenigd Koninkrijk wordt er strenger op gelet of er voor kledingstukken waarden zijn opgegeven voor ‘kleur’ [color] en ‘grootte’ [size]. Complete en consistente gegevens voor productvarianten zorgen voor een betere winkelervaring voor gebruikers. Dit betekent dat in Duitsland, Frankrijk, Japan en het Verenigd Koninkrijk kledingstukken worden afgekeurd als er geen waarde is opgegeven voor ‘kleur’ [color] en ‘grootte’ [size]. Meer informatie over ‘kleur’ [color]. Meer informatie over ‘grootte’ [size].
  • ‘Gtin’ [gtin] en ‘google productcategorie’ [google product category] worden nu ook vereist in België, Canada, Denemarken, India, Mexico, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Rusland, Turkije en Zweden om ervoor te zorgen dat beter overeenkomende producten worden gevonden en de algehele prestaties van advertenties omhoog gaan. Dit betekent dat GTIN’s (Global Trade Item Numbers) voortaan vereist zijn voor alle producten waaraan een GTIN is toegekend door de fabrikant. Een Google-productcategorie is vereist voor alle producten die in de categorieën ‘Kleding en accessoires’, ‘Media’ en ‘Software’ vallen. Artikelen worden afgekeurd als er geen waarde is opgegeven voor het kenmerk ‘gtin’ [gtin] of ‘google productcategorie’ [google product category]. Meer informatie over Google-productcategorieën. Meer informatie over GTIN’s.
  • De vereisten voor minimale afbeeldingsgrootte voor andere producten dan kleding worden verhoogd van
    32 x 32 naar 100 x 100 pixels voor betere ondersteuning van nieuwe advertentie-indelingen. De minimale afbeeldingsgrootte voor kleding blijft 250 x 250 pixels. Advertenties met grote afbeeldingen van hoge kwaliteit (800 x 800 pixels of groter is raadzaam) zijn effectiever gebleken en zorgen voor betere prestaties. Dit betekent dat afbeeldingen voor andere producten dan kleding die kleiner zijn dan 100 x 100 pixels en afbeeldingen van kledingstukken die kleiner zijn dan 250 x 250 pixels voortaan worden afgekeurd.
    Meer informatie.
  • De maximale grootte van feedbestanden gaat omhoog van 1 GB naar 4 GB. Bestanden kunnen net als voorheen gecomprimeerd of ongecomprimeerd worden ingediend. Meer informatie


Hieronder ziet u vanaf welk moment gewijzigde productvereisten kunnen leiden tot de afkeuring van artikelen:


  • Vanaf 1 september 2016 worden alle updates, met uitzondering van de updates voor GTIN-vereisten,
    van kracht. Elk product dat niet aan de vereisten voor de feedspecificatie voor producten voldoet, zal
    worden afgekeurd.
  • Aangezien voor het opgeven van nauwkeurige GTIN-informatie mogelijk meer tijd nodig is, worden de updates voor GTIN-vereisten later van kracht, namelijk vanaf 14 februari 2017.


We raden u aan om tegelijk met uw productgegevens ook de bijbehorende microdata op de bestemmingspagina’s van uw producten te updaten. Zo zorgt u voor de hoogst mogelijke consistentie tussen uw advertenties en uw website. Bovendien kunt u zo profiteren van geavanceerde functies zoals automatische artikelupdates, die ervoor zorgen dat uw advertenties de meest nauwkeurige prijs- en beschikbaarheidsinformatie bevatten.

Gepost door Angelika Rohrer en Patrik Reali, Team Google Shopping

Lees het originele artikel





0