Alibaba begint Europese uitrol in Duitsland

Het openen van een kantoor in Duitsland eind vorig jaar was de eerste stap van Alibaba om de Europese markt voor zich te winnen. Het Chinese handelsplatform zet zich in om internationale handel te bevorderen. Alibaba is dan ook actief op zoek om Duitse bedrijven aan zich te binden om aan de vraag van de steeds grotere Chinese middelklasse naar kwaliteitsproducten te kunnen voldoen.

Op dit moment is Alibaba in Duitsland nog in de startup-fase volgens Terry von Bibra, directeur van Alibaba Duitsland. In deze fase wil Alibaba zich vooral focussen op het aantrekken van Duitse luxe merken. De vraag naar kwalitatieve Duitse producten is groot bij de Chinese middelklasse, legt Terry von Bibra uit. Maar op lange termijn moet het internationale handelsplatform de Europese winkeliers en online-shoppers optimaal bedienen met hun wereldwijde platform en wil het de strijd aangaan met Zalando en Amazon.

Zalando

De gewenste concurrent van Alibaba voelt de hete adem ook al zeker in zijn nek. Er wordt al hevig geïnvesteerd in de infrastructuur om van Zalando een modeplatform te maken dat alle elementen van de modewereld met elkaar verbindt. Het is de bedoeling dat ook op Zalando verschillende merken hun eigen webshop kunnen beginnen, een vergelijkbaar business model waar Alibaba al gebruikt van maakt.

Kansen

Dat Alibaba zich in Europa gaat nestelen, biedt aantrekkelijk kansen om een breder publiek aan te trekken voor je webshop. Niet alleen gaat dit gepaard met de mogelijkheden om de Chinese markt te betreden maar denk hierbij ook aan Chinese inwoners die in Duitsland wonen. Zij kunnen hier in een vertrouwde omgeving online shoppen en betalen met Alipay, een van de meest vertrouwde online betaalmethoden onder de Chinese online consumenten.

Nu Alibaba investeert in de Europese uitrol, ontstaat er een goed platform om als webshop te kijken wat er over de grens allemaal mogelijk is. Je kunt hier in één keer een grote markt bedienen zonder dat je meteen in zee moet met een speler als Zalando.

Lees het originele artikel van Fingerspitzengefühl

Leave a Comment